Er staat een stevige druk op de woningmarkt. In alle segmenten worden er woningen gebouwd en verkocht. Dit geldt zowel voor de gemeentelijke woningbouwplannen als voor de particuliere ontwikkelingen. Er is vanuit investeerders een goede belangstelling waar te nemen voor de transformatie van bestaande gebouwen naar woningbouw.

Ondanks deze inzet zien we een groeiend tekort op de woningmarkt ontstaan. Het aantal te koop staande woningen (Funda) is zeer gering in de meeste segmenten. We zien ook een stijgende vraag naar woningen voor specifieke doelgroepen in zowel het stedelijke woonmilieu (kleine huishoudens) als in het meer suburbane woonmilieu (senioren, innovatieve woonvormen).

In 2019 zijn 627 woningen opgeleverd. 93 Woningen hiervan betreft herbouw van in het verleden gesloopte woningen (herstructurering Rivierenwijk). Netto betekent dit een toevoeging van 534 woningen.
De onderverdeling van 627 woningen is als volgt gespecificeerd: 261 koopwoningen, 152 huurwoningen van de corporaties, 75 huurwoningen van particulier verhuurders en 139 studentenunits. Het aandeel van de gemeentelijke grondexploitaties was 396 woningen.

Er is een goede belangstelling voor het Bedrijvenpark langs de A1. In 2019 is voor 15,4 ha aan verkoopovereenkomsten getekend. We verwachten dat deze lijn doorzet en dat deze raadsperiode ook het westelijke deel in ontwikkeling gebracht kan gaan worden. De complexe grondposities in het gebied vragen daarbij om aandacht.  
Het A1 Bedrijvenpark is een onderscheidend bedrijventerrein voor duurzaamheid en innovaties. Dat willen we verder uitbouwen. Daarom moedigen we de komst van duurzame en innovatieve bedrijven aan.

Ook binnen de bestaande bedrijventerreinen zien we een goede dynamiek. De laatste verspreid liggende gemeentelijke kavels zijn inmiddels verkocht en worden bebouwd. In totaal is 3 ha verkocht.

Belangrijk is het perspectief voor de bedrijfskavels aan de Westfalenstraat, waar zich het Cleantech Center Deventer vestigt. Hierdoor komt de huidige locatie van de milieustraat aan de vierde havenarm vrij, wat ruimte biedt aan nieuwe watergebonden bedrijvigheid. Op die plek wordt een containerterminal ontwikkeld.

Binnen de Poort van Deventer ontwikkelen we de gebieden Teugseweg (Stadsentree) en Gasfabriekterrein. We zien dit als een kansrijk gebied voor startups en hoogwaardige, innovatieve en duurzame bedrijvigheid. Hier liggen ook kansen voor een transferium nabij de A1 dat bijdraagt aan duurzame mobiliteit.
Modernisering en herinrichting van de oudere bedrijventerreinen Kloosterlanden en Bergweide kunnen belangrijke impulsen op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid en leefbaarheid geven. Mogelijk kan het grondbeleid hier een faciliterende en stimulerende rol spelen.  Daarbij denken we aan de inzet van het instrument “erfpacht”.
De vooruitzichten voor de sport- en leisurestrook langs de Holterweg zijn minder duidelijk. Het exploiteren van dergelijke functies in nieuwbouw blijkt nog steeds lastig.