Ambitie Sociaal Domein: In de Deventer samenleving doet iedereen mee. Zoveel mogelijk op eigen kracht, waar nodig met ondersteuning van het sociaal netwerk. Mensen die het niet op eigen kracht redden, kunnen blijven rekenen op onze ondersteuning bij het opgroeien, het vinden van een goede onderwijsplek, het krijgen van zorg en het meedoen in de samenleving, waar mogelijk met werk.
Onze doelstellingen:
- Maximale participatie van Deventer burgers: mensen werken, versterken zichzelf, doen iets voor een ander, of voor de stad. Iedereen doet ertoe!
- Het bieden van een vangnet voor burgers die (tijdelijk) niet kunnen meedoen in de Deventer samenleving.
Gemeente Deventer vindt dat iedere inwoner de mogelijkheid moet hebben om mee te doen in de samenleving. Het gaat om zelfredzaamheid, meedoen en zich maatschappelijk inzetten. Ook inwoners die beroep doen op een uitkering moeten kunnen meedoen. Voor wie dat kan, is de uitkeringsperiode primair een overbrugging naar economische zelfredzaamheid. We vinden dat inwoners in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor het vinden van werk. In de periode dat dit nog niet is gelukt, passen we wederkerigheid toe: inwoners worden gestimuleerd en gefaciliteerd niet alleen economisch (werk), maar ook maatschappelijk verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in zichzelf. Deventer gaat uit van ieders zelfredzaamheid en eigen kracht.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma loopt uiteen van reguleren (handhaven), regisseren in netwerkverbanden of stimuleren/faciliteren (subsidies) tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben.
De gemeente Deventer ontvangt vanuit het ministerie van SZW een gebundelde uitkering (BUIG) om daarmee de uitkeringen in het kader van de Participatiewet te financieren. Eventuele overschotten of tekorten op de uitvoering van de wet BUIG zijn voor eigen rekening. Indien het tekort hoger is dan 5% is sprake is van een aanzienlijk tekort en kan een beroep worden gedaan op de vangnetuitkering.
Meer informatie
2019 in vogelvlucht
Het doel van de Participatiewet is om meer mensen, ook mensen met een arbeidsbeperking, aan de slag te krijgen. Afgeleid daarvan is voor de gemeente het doel dat elke inwoner naar vermogen participeert op de arbeidsmarkt.
De ingezette daling van het uitkeringsbestand is in 2019 doorgezet. Eind 2019 ontvingen nog 2621mensen een bijstandsuitkering, tegen 2850 begin 2018. Desondanks zullen wij nog wel een klein beroep moeten doen op de vangnetregeling van het rijk.
Deventer Werktalent heeft haar doelstelling van 450 uitstroom naar arbeid en/of studie gerealiseerd. Bijna 25% van de uitstroom is gerealiseerd met inzet van loonkostensubsidie. Meer en meer slagen we erin om mensen met arbeidsbeperkingen bij reguliere werkgevers te plaatsen.
Werk gaat boven inkomen in Deventer. Dat betekent dat er veel inzet gepleegd blijft worden op het voorkomen van instroom in de bijstand. De gemeente Deventer vergeet echter niet waarvoor de bijstand is bedoeld. Het vangnet voor de samenleving. De groep die (tijdelijk) geen plek vindt op de arbeidsmarkt heeft recht op bijstand en de daarbij horende dienstverlening (excellent).
De deelnemers aan de experimenten met de bijstand zijn tot en met september gevolgd en ondersteund binnen hun groepen.Het experiment is ondertussen afgelopen en in de loop van 2020 worden de verschillende onderzoeksrapporten opgeleverd.
Het afgelopen jaar heeft beleidsmatig vooral in het teken gestaan van de ontwikkeling van het nieuwe kader Inzet op maat. Inzet op Maat is in een interactief proces met de raad vastgesteld. In 2020 wordt de implementatie van dit nieuwe beleid voorbereid.
KonnecteD heeft stappen gezet in de transformatie van een klassiek SW bedrijf naar een modern werkleerbedrijf. De eerste werkleerroutes zijn gestart.
In Deventer vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen; zo ook alle kinderen. In Deventer doen we er daarom alles aan om het minimabeleid zo in te richten dat meedoen voor iedereen mogelijk wordt en we armoede onder kinderen terugdringen. Dat streven is al jarenlang een onderdeel binnen het minimabeleid. En landelijk gezien doen we het ook goed; we bereiken al ongeveer 70% van de doelgroep. De projecten vanuit Kansen voor Kinderen hebben hier zeker aan bijgedragen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Wij bieden op actieve wijze inwoners die tijdelijk niet in hun eigen bestaan kunnen voorzien passende ondersteuning bij het vinden van werk en een inkomensvoorziening om deze periode te overbruggen.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
De ontwikkeling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is conform de landelijke ontwikkeling geraamd door het CPB -3,47%.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
In tegenstelling tot het brede beeld in het sociaal domein waarin het aantal cliënten toeneemt, neemt het aantal bijstandsuitkeringen af. Deze daling van het aantal uitkeringen zet vooralsnog door in de eerste maanden van 2019. In de CEP raming van het CPB is de daling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden bijgesteld naar -3,47%. Ook de realisatie t/m juli laat zien dat het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer iets sneller afneemt dan eerder geraamd.We realiseren bij de uitvoering van de Participatiewet een klanttevredenheid die minimaal gewaardeerd wordt met een 7,2
Toelichting
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
De klanttevredenheid wordt 1 keer per jaar gemetenTenminste 45% van de minimahuishoudens in Deventer maakt gebruik van één of meer minimaregelingen en, in het geval van kinderen in het huishouden, is dit tenminste 75%.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Inclusieve arbeidsmarkt
Deventer heeft een inclusieve arbeidsmarkt waarop elke inwoner naar vermogen meedoet.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Door een goede samenwerking met het speciaal en praktijk onderwijs krijgt elke jongere, die geen onderwijs meer volgt en onvoldoende zelfredzaam is, een passende ondersteuning bij het vinden van een passende werkkring.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
We realiseren onze taakstelling in het kader van de garantiebanen.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
70% van alle statushouders participeert gedurende de inburgering d.m.v. maatschappelijke activiteiten, vrijwilligerswerk of een werkervaringsplaats.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een inwoner zich voor de eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt "één gezin, één plan, één regisseur".
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt bij DWT heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Het sociaal team, het team gezinscoaches en Deventer Werktalent komen in 2019 tot concrete samenwerkingsafspraken, inclusief doorzettingsmacht en een gezamenlijk werkproces. Dit leidt er in 2019 toe dat in 60% van de ondersteuningsplannen aantoonbaar wordt zorggedragen voor het principe één gezin, één plan, één regisseur.
Toelichting
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
Dit is onderdeel van het actieplan transformatie. Samenwerking is er op medewerkersniveau. Opstart tot formele afspraken is onderdeel van de transformatie.Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
450 inwoners worden vanuit de Participatiewet begeleid naar een passende plek op de arbeidsmarkt of naar onderwijs.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2019
De realisatie t/m juli blijft enigszins achter. De intentie is echter nog steeds om deze prestatie te realiseren. Deze opdracht ligt bij DWT.In 2019 verrichten alle inwoners met arbeidsvermogen én een uitkering in kader van de Participatiewet, mede ter ontwikkeling en onderhoud van het arbeidsvermogen, maatschappelijk nuttige activiteiten zolang zij nog geen zelfstandige plek op de arbeidsmarkt hebben.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Alle leerbare jongeren tot 27 jaar hebben studieplicht en worden, waar nodig, begeleid naar school. Geen jongere met arbeidsperspectief ontvangt een uitkering.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
20 | Sociaal domein | Banen | 811,20 | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 64 jaar | LISA |
26 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | 68,70 | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS |
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | 1,14 | % 16 t/m 22 jarigen | Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel (2015) |
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | 45,00 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
27 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | 52,40 | Aantal per 1.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 72.128 | 73.470 | 73.310 | -160 |
Baten | 39.415 | 39.295 | 42.561 | 3.266 |
Voor resultaatbestemming | -32.713 | -34.175 | -30.749 | 3.426 |
Stortingen in reserves | 0 | 260 | 260 | 0 |
Puttingen uit reserves | 86 | 618 | 504 | -113 |
Na resultaatbestemming | -32.627 | -33.817 | -30.505 | 3.312 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Armoedebestrijding | 70 | 70 | 0 |
Kansen voor kinderen | 40 | 40 | 0 |
Totaal | 110 | 110 | 0 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 3.312 |
Saldo budgetoverheveling | 0 |
Saldo na budgetoverheveling | 3.312 |
Toelichting op saldo na budgetoverheveling (voordeel €3.312.000)
Minimabeleid (voordeel €255.000)
Dit voordeel ontstaat voornamelijk doordat er minder aanvullende bijstand aan jongeren onder de 21 is verstrekt (€105.000 V). Het aandeel bijzondere bijstand met betrekking tot de kosten voor beschermingsbewind is wel licht gestegen ten opzichte van 2018, maar in de begroting was rekening gehouden met een grotere toename (€120.000 V). Daarnaast zijn er nog diverse kleine voor- en nadelen ten aanzien van minimabeleid.
Bijstand (nadeel €80.000)
Het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden is met 2675 gelijk aan de bijgestelde raming in de derde kwartaalrapportage. Echter het gemiddeld uitkeringsbedrag is hoger dan geraamd. Dit leidt tot een nadeel van €240.000 dat voornamelijk ontstaat door lagere inkomsten vanuit parttime werken. Daarnaast is er €90.000 meer loonkostensubsidie verstrekt dan begroot.
Doordat een hoger bedrag aan uitkeringen en loonkostensubsidie is verstrekt waardoor de totale lasten toenemen, kan een groter beroep op de vangnetregeling van het ministerie worden gedaan. Dit leidt tot een voordeel van €170.000. Daarnaast is de voorziening dubieuze debiteuren verlaagd met
€55.000 en zijn er nog diverse kleine voor- en nadelen waardoor per saldo een nadeel van €80.000 ten opzichte van de begroting.
Dividenduitkering KonnecteD (voordeel €3.240.000)
In 2019 is een eenmalige dividenduitkering ontvangen van €3.240.000 van KonnecteD. Dit betreft de verhoging van het dividend waarmee in de Voorjaarsnota 2019 in het kader van de heroverwegingen in 2020 rekening was gehouden. Dit bedrag is echter eerder ontvangen en conform de uitgangspunten bij de Voorjaarsnota 2019 toegevoegd aan de generieke weerstandsreserve. Deze storting is verwerkt via het programma Algemene dekkingsmiddelen. Per saldo is dit dus resultaat neutraal.
Participatie (nadeel €100.000)
Als gevolg van een herijking van de kosten bij Circulus Berkel wordt in 2019 een hoger aandeel doorberekend naar de gemeente Deventer voor het onderdeel participatie in de dienstverleningsovereenkomst. Dit leidt in 2019 tot een nadeel van 210.000. Naar de toekomst toe worden maatregelen genomen om de kosten te verlagen. Deze maatregelen konden nog niet worden geëffectueerd in 2019.
Daarnaast zijn er in 2019 nog diverse kleine voor- en nadelen waardoor het nadeel voor participatie per saldo €100.000 bedraagt.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 171 | 171 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | -171 | -171 |
Toelichting
Dit betreft de herwaardering van de dubieuze debiteuren BBZ (€100.500) en de herwaardering dubieuze debiteuren bijstandsvorderingen (€70.500) waarvan €55.000,- is vrijgevallen ten gunste van de exploitatie.
GR
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG07 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 3.931.000 | Realisatie contractwaarde: | € 3.880.293 |
Bijdrage GR 2019: | € 58.500 | Realisatie bijdrage GR: | € 58.500 |
Subsidie 2019: | € 16.622.634 | Realisatie subsidie: | € 17.118.563 |
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 23.200.000 | € 22.985.000 | € 18.535.000 |
Vreemd vermogen: | € 8.716.000 | € 8.695.000 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 424.000 | - € 316.000 | - € 701.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening 2017 - 2020 | 1,5 Mb | |
Bedrijfsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidsdocument Sallcon | 0,2 Mb | |
Beleidskader Iedereen Actief! 2015 | 0,6 Mb | |
Herstructureringsplan SW 2014-2020 | 0,6 Mb |