Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op www.hetgeldvan.deventer.nl zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap hebben gedaan. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Meer informatie
2019 in vogelvlucht
Binnen Bedrijfsvoering waren er in 2019 een aantal in het oog springende ontwikkelingen. Door toenemende drukte en extra taken is de formatie en bezetting met ruim 30 fte toegenomen. Dit legt druk op de beschikbare ruimte in het gebouw qua werkplekken en vergaderruimte en vraagt om creatieve oplossingen. Ook legt dit druk op de bedrijfsvoeringsteams, die niet of minder hard groeien.
Vanuit de 'Zin in gezeik' campagne zijn er vorig jaar 12 frisse, jonge medewerkers bij ons komen werken, verspreid over de hele organisatie. In 2019 zijn een paar daarvan uitgevlogen, maar zijn er ook jongeren bij gekomen, zodat het percentage jongeren iets stijgt. Op het gebied van datagedreven werken zetten we flinke stappen vooruit. Daarnaast brengen we de wereld van KCC, Communicatie, Kennis&Verkenning en WIJDeventer bij elkaar.
DOWR
Op een aantal bedrijfsvoeringsonderdelen werken we als Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte: facilitair, inkoop, ICT, financiële administratie, personeels- en salarisadministratie en belastingen. Deze DOWR-'percelen' functioneren in 2019 wederom goed. Voor alle percelen geldt daarnaast dat ze positief scoren op de afgesproken prestatie-indicatoren en dat er financieel een neutraal of positief beeld kan worden gegeven.
DOWR-i
Beheersmatig zijn er grote stappen gezet in de i-Werkorganisatie: de beschikbaarheid van het netwerk was 99,92%. In 2017 is de gezamenlijke DOWR I-visie opgesteld, in 2019 is dit aangevuld met het Strategisch Informatieplan (STiP) en kijken we met de i-uitvoeringsplannen per domein alvast vooruit naar informatievoorzieningsprojecten in 2020 en 2021. Verder zijn er grote stappen gezet met Samenwerken in de Cloud. Een verandering van werken die voor de gemeente veel impact gaat hebben en die een nieuwe basis vormt voor de digitale werkplek. Daarnaast is er gewerkt aan Architectuurvisie en aan de inrichting van het kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001. Certificering hiervan wordt in de eind eerste helft van 2020 verwacht.
DOWR Facilitaire Zaken
Met het teamontwikkelplan Route 22 werkt het team stapsgewijs aan nog betere facilitaire dienstverlening in de komende jaren. De inhoudelijke ambities en opgaven (zoals duurzaamheid en professionaliseren/optimaliseren contractmanagement) hebben uitwerking gekregen in projecten, zoals circulair aanbesteden van afvalverwerking en duurzame mobiliteit.
In het kader van optimalisatie huisvesting zijn er gesprekken gevoerd met teammanagers over hun wensen en behoeften en gebruik van het gebouw. Op basis van deze inventarisatie en de aanvullende onderzoeken is een plan van aanpak met verbetermaatregelen gemaakt, dat grotendeels is uitgevoerd. Dit had met name betrekking op de verbetering van de akoestiek en het comfort. Nieuw vraagstuk dat is ontstaan is de groei van de formatie en de toename van het aantal medewerkers waardoor op piekdagen in een enkel domein tekort aan werkplekken is ontstaan. In 2020 wordt dit verder opgepakt.
DOWR PSA
Team PSA voert de personeels- en salarisadministratie van de DOWR-gemeenten uit en heeft Raalte als thuisbasis. In 2019 zijn vervolgstappen gezet om de banden met de P&O-teams te versterken en om te komen tot betere formatie- en bezettingsoverzichten. Per 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) in werking getreden. Voor de ambtelijke organisatie geldt het private arbeidsrecht, net als voor de werknemers in het bedrijfsleven het geval is. In gezamenlijkheid met P&O van de drie gemeenten heeft het team DOWR PSA in 2019 de invoering van deze wet voorbereid.
DOWR Belastingen
Het team Belastingen heeft in 2019 bijna 230.000 aanslagregels opgelegd. Daarnaast is samen met team FA veel energie besteed aan de overgang naar een nieuw financieel systeem. Het project van m3 naar m2 verloopt voorspoedig. Deze operatie moet in 2022 gereed zijn en geldt voor alle 55.000 objecten in Deventer. Na de zomer van 2020 wordt ter voorbereiding op waarderen met m2 een test uitgevoerd. In 2021 zal er definitief gewaardeerd gaan worden op basis van m2. Deze waarderingen worden in 2022 opgelegd.
DOWR Financiële administratie
Binnen de crediteurenadministratie is de focus voortdurend gericht op nog verdere verbetering van het percentage tijdig betaalde inkoopfacturen. Ook nu doen we het goed: 96,2% van de facturen zijn binnen 30 dagen betaald. In april 2019 is de wettelijke verplichting voor e-factureren van kracht geworden. Hiervoor zijn begin 2019 de laatste voorbereidingen getroffen. DOWR kan e-facturen ontvangen. In 2019 is gestart met het project om de applicaties van de teams Belastingen en Financiële Administratie ‘as is’ over te brengen naar de cloudomgeving van de softwareleverancier. De overgang is gepland in het 2e kwartaal 2020.
DOWR Inkoop
In 2019 hebben de drie inkoopadviseurs in totaal 55 onderhandse en 13 Europese aanbestedingen actief begeleid. Daarnaast zijn ze betrokken bij vele onderhandse inkooptrajecten en bij vragen over contractbeheer- en contractmanagement die in de organisatie spelen. In september is het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgesteld en vervolgens geïmplementeerd.
De belangrijke thema’s uit het inkoop- en aanbestedingsbeleid zoals integriteit, Maatschappelijk Verantwoord Inkopen, innovatie, kansen voor lokale ondernemers en MKB krijgen in de inkooptrajecten veel aandacht.
Concernbrede aspecten
Deventer beweegt
Net als ieder andere organisatie dient een gemeente voortdurend alert te blijven op de (snelle) veranderingen in de samenleving. Steeds opnieuw moet zij zichzelf de vraag stellen of haar manier van werken nog aansluit op de wensen, eisen en vraagstukken van de gemeenschap die zij dient. De gemeenschap heeft geen boodschap aan hoe wij ons georganiseerd hebben in afdelingen of teams, maar vraagt ons om als één gemeente mee te werken aan oplossingen voor vele en uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken.
Daarom zijn we in 2017 gestart met een andere inrichting van onze organisatie, zodat we flexibeler zijn en beter kunnen inspelen op veranderende vragen en werken vanuit één organisatie. Met regelmaat reflecteren we of de manier van werken nog passend is, dit doen we o.a. vanuit ons lopende managementprogramma. En indien nodig, passen we het aan. Zo is in 2019 besloten om elk programma een verantwoordelijke programmamanagers te geven om meer impact te hebben. En zijn we druk bezig ons goed voor te bereiden om de veranderingen in het sociaal domein en de komst van de omgevingswet die een andere rol en/of manier van werken vragen.
Leren en ontwikkelen
Er is in 2019 een stijgende lijn te zien in activiteiten die het leren en ontwikkelen van de organisatie en medewerkers ondersteunen, naast de verplichte her- en bijscholingen. Er is geïnvesteerd in de ontwikkeling van teams, van jonge talenten, in de voorbereiding van de Omgevingswet en in het versterken van het leiderschap in de organisatie. Ook heeft vakontwikkeling plaatsgevonden en is via de Deventer School geïnvesteerd in de ontwikkeling van soft skills.
Generatiepact
In 2019 hebben 23 medewerkers gebruik gemaakt van het generatiepact. In totaal (vanaf oktober 2015) maken 74 deelnemers gebruik van het generatiepact. Zij creëerden ruimte voor 13,6 FTE.Voor deze deelnemers aan het generatiepact zijn 28 jongere medewerkers ingestroomd en hebben 10 jongere medewerkers een urenuitbreiding gekregen. In totaal is er 26,37 FTE ingestroomd. Dit is hoger dan de uitstroom omdat in gevallen generatiepactbudget wordt gecombineerd met reguliere vacatureruimte. Sommige van deze jongeren zijn weer uitgestroomd. Desondanks zien we sinds 2016 een stijgende lijn in het percentage jongeren in de organisatie.
Doorontwikkeling sturen en beheersen
De gemeente ontwikkelt zich door, ook het gebied van sturing en beheersing van de organisatie. Wij bereiden de verplichte rechtmatigheidsverklaring voor die het college over het jaar 2021 voor het eerst moet afgeven en gebruiken 2020 als een proefjaar hiervoor. Daar eindigt het niet mee.
Wij kijken verder dan alleen sturen en beheersen en hebben een conceptueel kader gemaakt voor de doorgroei naar een veerkrachtige gemeente. In een aantal stadia zal de gemeente hier de komende jaren naartoe groeien. Zo zal de gemeente het komende jaar gebruiken dit kader in eerste concrete acties om te zetten om zo de eerste stap naar die veerkrachtigheid te zetten. De veerkrachtigheid gaat ook over het vermogen van de gemeente om onvoorziene gebeurtenissen op te vangen en hiermee om te gaan. In het eerste stadium van deze ontwikkeling richten wij ons op de basis (deze moet op orde zijn), het versterken van risicogedreven werken en het versterken van het zelforganiserende en zelfcontrolerende vermogen. Dit maken wij onderdeel van ons handelen: samenwerken, communiceren, oplossen en vooruitkijken en plannen maken. Vanuit die basis zetten wij weer een volgende stap. Zoals gezegd is dit een ontwikkeling van enkele jaren, waarvoor we in 2019 al enkele zaken in gang hebben gezet. Dit gebruiken we bij lopende initiatieven, beleidsprogramma’s en projecten om een goede basis te leggen,
Informatieveiligheid
Onder informatieveiligheid verstaan we het uitvoeren van samenhangende maatregelen om de betrouwbaarheid van de informatievoorziening te waarborgen. Kernpunten daarbij zijn beschikbaarheid, integriteit (juistheid) en vertrouwelijkheid van persoonsgegevens en andere informatie. Eind 2019 is gemeten hoe de gemeentelijke informatieveiligheid aansluit op de BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten); inmiddels scoren we rond de 96%. De afgelopen jaren zien we wereldwijd een sterke toename in het aantal hackaanvallen en kritische kwetsbaarheden. Vanzelfsprekend blijven we als DOWR ook in 2020 de ontwikkelingen op dit gebied nauwgezet volgen, om onze informatievoorziening de beste bescherming te bieden in de strijd tegen cybercriminaliteit. Voor meer details verwijzen we graag naar de Jaarrapportage Informatieveiligheid DOWR 2019.
Privacy
Burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat de gemeente en haar partners zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Met dat doel is in 2018 de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in volle werking getreden. Het meerjarenplan Grip op privacy voeren we uit om hier handen en voeten aan te geven. Daarbij zijn alle werkprocessen inmiddels in beeld gebracht en geïnventariseerd qua privacyrisico’s. Er is domeinspecifiek privacybeleid uitgewerkt, er zijn Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) uitgevoerd en er zijn beheersmaatregelen genomen. Er is geïnvesteerd in het verbeteren van de privacyrechten van betrokkenen, het bewustzijn hierover en de kennis op het gebied van privacy en gegevensbescherming bij het management en bij de medewerkers. In 2020 zal deze ingezette lijn worden voortgezet.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We zijn wendbaar
We zijn wendbaar: We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit. Onze proces en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van de huidige en toekomstige innovaties en technische mogelijkheden, zoals Common Ground.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We doen pilots en experimenten volgens de landelijke Common Ground-beweging (data en applicatie los van elkaar).
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
We werken bij klachten volgens de normen van “Prettig contact met de overheid”.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
We evalueren de pilot met anoniem solliciteren.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - We werken digitaal
We werken digitaal: We werken aan onze informatiehuishouding, zodat we efficiënt en integraal kunnen werken. Medewerkers en externen hebben veilig en 24/7 toegang tot informatie. “Eenmalige uitvraag, meervoudig gebruik” maken we waar; we wegen daarbij onze publieke taak (AVG/Informatie Veiligheid (IV)). We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren pilots uit met datasturing rond ondermijning en de Omgevingswet.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
We voldoen voor 90% aan de BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten).
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
We stellen de principes voor informatie-architectuur vast.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We hebben een solide bedrijfsvoering: We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We ontwikkelen de kwartaalrapportages door.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
We ontwikkelen het financieel systeem door.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Actieplan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)/circulair inkopen vaststellen en uitvoeren.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Invoeren e-facturering.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | 6,90 | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens |
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | 7,18 | Fte per 1.000 inwonere | eigen gegevens |
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | 642,32 | Kosten per inwoner | eigen begroting |
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | 13,66 | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting |
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | 7,61 | % van totale lasten | eigen begroting |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 33.186 | 34.092 | 32.632 | -1.460 |
Baten | 7.877 | 8.065 | 7.966 | -99 |
Voor resultaatbestemming | -25.309 | -26.027 | -24.666 | 1.360 |
Stortingen in reserves | 887 | 1.640 | 1.604 | -36 |
Puttingen uit reserves | 836 | 2.014 | 1.437 | -578 |
Na resultaatbestemming | -25.360 | -25.652 | -24.833 | 819 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Privacy Officer | 37 | 37 | 0 |
Leren en Ontwikkelen | 57 | 0 | -57 |
Teamontwikkeling F&C | 25 | 0 | -25 |
Zaakgericht werken | 31 | 0 | -31 |
Eenmalige projecten ICT | 527 | 465 | -62 |
Informatieveiligheid | 141 | 123 | -18 |
Frictiekosten taakstelling | 107 | 107 | 0 |
Totaal | 924 | 731 | -193 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 819 |
Saldo budgetoverheveling | -193 |
Saldo na budgetoverheveling | 626 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €626.000)
DOWR-i werkorganisatie (voordeel €148.000)
Voor de DOWR-I is het resultaat €228.000 positief. Voor de Gemeente Deventer betekent dit een voordeel van afgerond €148.000. Dit voordeel ten opzichte van de begroting is met name ontstaan doordat bepaalde licentiekosten deels of niet doorberekend zijn. Met deze update van licenties was in de begroting echter wel rekening gehouden. Daarnaast is er strak gestuurd op inhuur van personeel. Bij een aantal mensen is het contract niet verlengd of eerder gestopt. Deze kosten waren in eerste instantie wel meegenomen in de prognose bij de 3e kwartaalrapportage.
Finance & Control (voordeel €149.000)
Bij het team Finance & Control is in 2019 een voordeel te zien van €149.000. Dit wordt vooral veroorzaakt door niet ingezette vacatureruimte. Door de wisseling van de teammanager is de doorontwikkeling van het team nog niet ingezet. Hieraan wordt in 2020 invulling gegeven. Om dit zorgvuldig te doen kost tijd. Bij de 3e kwartaalrapportage is hiervan al melding gedaan. De hoogte van de vrijval was toen nog niet exact bekend. In 2020 wordt duidelijk wat qua bezetting nodig is afgezet tegen de beschikbare formatie.
Overheadkosten (voordeel €190.000)
De overheadkosten op het programma Bedrijfsvoering zijn voor het merendeel gedekt uit de structureel beschikbare apparaatsbudgetten van programma’s.
Circa €2,5 miljoen van de overheadkosten moet gedekt worden door een opslag op uurtarieven voor eenmalige projecten.
Doordat er in 2019 meer uren zijn gerealiseerd op deze projecten is er een voordeel van circa €190.000 op de dekking overheadkosten.
Facilitaire Zaken (voordeel €153.000)
Bij Facilitaire Zaken is er een voordeel van €153.000. Dit voordeel bestaat voor het grootste deel uit Biebquest (abonnementen gemeentebreed) en voordelen facilitaire kosten zoals kantoorartikelen, drukwerk, restauratieve voorzieningen en een deel op de loonsom.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 984 | 2.298 | 1.692 | -607 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 79 | 129 | 50 |
Saldo | -984 | -2.219 | -1.563 | 656 |
Toelichting
Het voordeel bij de investeringen wordt voor €500.000 veroorzaakt door ICT op met name de projecten Office 365, BAG Harmonisatie en GBA Harmonisatie. Daarnaast is er bij Firewall een voordeel te zien. Firewall is ondergebracht bij de aanbesteding van hardware. Het project Office 365 loopt door in 2020 en zal dan worden afgerond. In 2020 zal er een herprioritering van de investeringen plaatsvinden.
Naast ICT is er een voordeel (€156.000) bij Facilitaire zaken voor de inrichting stadsetalage, inrichting kelder en aanpassingen werkomgeving. Deze projecten zullen in 2020 worden uitgevoerd.
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |