De paragraaf verbonden partijen geeft inzicht in de rechtspersonen (verbonden partijen) waarmee de gemeente Deventer een bestuurlijke en financiële relatie heeft en de (financiële) risico’s die hiermee (mogelijk) gelopen worden. Tevens wordt melding gemaakt van de actuele (beleid-) ontwikkelingen.
Verbonden partijen zijn (participaties in) deelnemingen (in vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en (coöperatieve) verenigingen.
Van bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente zeggenschap heeft door een zetel in het bestuur of door stemrecht. Onder financieel belang wordt verstaan dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt raakt ingeval van faillissement van de verbonden partij of dat de gemeente voor een bepaald bedrag aansprakelijk wordt gesteld als de verbonden partij zijn / haar verplichtingen niet nakomt.
De relatie van de gemeente met de verbonden partijen is zeer verschillend van aard. Soms met een wettelijke basis en soms ontstaan vanuit gemeentelijk beleid voor de uitvoering daarvan en soms voor uitvoering van bedrijfsvoering activiteiten. In alle gevallen gaat het echter om de behartiging van een publiek belang.
Wet- en regelgeving stelt eisen voor verbonden partijen. E én van die eisen is de opstelling van een paragraaf verbonden partijen en het vaststellen van een visie op en beleid omtrent verbonden partijen in die paragraaf of in een afzonderlijke nota.
In de op 11 oktober 2017 vastgestelde kadernota verbonden partijen van de gemeente Deventer wordt beschreven hoe de gemeente Deventer omgaat met verbonden partijen, zodat op een weloverwogen manier invulling wordt gegeven aan de rollen van eigenaar (zeggenschap) en opdrachtgever (sturing). Zie daarvoor het hoofdstuk “Beleidskader”.
De cijfers die gepresenteerd worden bij het financieel belang en bij het verwacht eigen vermogen, vreemd vermogen en financieel resultaat zijn, voor zover beschikbaar, afkomstig uit de jaarrekening 2018 en uit de begroting 2020 van de verbonden partij. Jaarrekeningen 2019 van verbonden partijen zijn nog niet beschikbaar.
Vervolgens is een verbinding gelegd met de paragraaf weerstandsvermogen.
Uit de informatie die is opgenomen in onderstaande paragraafonderdelen ontlenen wij geen aanwijzingen dat de gemeente voor bepaalde financiële risico’s specifiek weerstandsvermogen zou moeten aanhouden.
Naast het verzoek om aanvullende financiering, heeft NV Schouwburg een verzoek ingediend voor eenmalige subsidie (RM 22/5/2019) voor de jaren 2019, 2020 en voor aanvulling van het weerstandsvermogen Nu in november 2019 het rapport Ebben over de financiën van de schouwburg is opgeleverd , is de interim-directeur van de schouwburg verzocht te beoordelen of er gewijzigde subsidieaanvragen moeten worden ingediend. De interim directeur van de Deventer Schouwburg heeft begin maart een verkenning aangeboden waarin een pakket aan maatregelen is gepresenteerd die erop gericht is het huidige inhoudelijke programma te continueren, binnen de financiële en inhoudelijke kaders zoals vastgesteld in de cultuurvisie. Voor de nadere uitwerking van dit plan is inmiddels een projectleider aangetrokken. Het college neemt t.z.t. vernieuwde subsidie aanvragen in behandeling en legt daarover voorstellen aan de gemeenteraad voor. Voorshands is op basis van de eerdere aanvraag van mei 2019 in de stand van de generieke weerstandsreserve alvast rekening gehouden met het verstrekken van eenmalige subsidie.
Algemene aspecten
- De gemeente heeft de beschikking over alle vastgestelde jaarrekeningen 2018 van de verbonden partijen (met uitzondering van de NV Deventer Schouwburg - zie daartoe informatie bij de paragraaf "ontwikkelingen en conclusies" en de informatie bij paragraaf "financiële risico's schouwburg") .
- Een groot aantal verbonden partijen heeft ook een begroting 2020 (en meerjarenbegroting) beschikbaar. Voor wat betreft de gemeenschappelijke regelingen zijn die documenten reeds aan de gemeenteraad beschikbaar gesteld en heeft dat in sommige gevallen tot het een zienswijze geleid (PlusOV en RSJ). Jaarrekeningen 2018 van gemeenschappelijke regelingen zijn ter kennisname aan de gemeenteraad gebracht.
- Indien daartoe aanleiding was werd / is wordt de gemeenteraad met afzonderlijke raadmededelingen of in kwartaal rapportages geïnformeerd over actuele (financiële) ontwikkelingen bij verbonden partijen.
- Per verbonden partij wordt in deze paragraaf inzicht gegeven in het publiek - en financieel belang van de gemeente en wordt aandacht besteed aan het financieel risico en actuele ontwikkelingen. Uitgangspunt is dat de verbonden partij zelf zorgt voor borging van haar financiële risico's middels een weerstandsvermogen. Dit om te voorkomen dat deelnemende gemeenten in verbonden partijen eventuele ongedekte financiële nadelen moeten bekostigen.
- Met een raadmededeling van 28-05-2019 is de gemeenteraad geïnformeerd over een evaluatie van de gemeenschappelijke regelingen in de regio IJsselland. Daarin werden antwoord gegeven op twee hoofdvragen, namelijk 1. Voorziet de betreffende verbonden partij op een effectieve en efficiënte wijze in de behartiging van het publiek belang en 2. Hoe vindt sturen, beheersen, het houden van toezicht en de verantwoording plaats en zijn daarin aanpassingen gewenst? Met een stoplichten model voor aangegeven indicatoren werd aangegeven wat de stand van zaken is van de GR-en. Uit de evaluatie blijkt de zorg over de financiën van de RSJ (regionaal Servicebureau Jeugdzorg IJsselland). Reden waarom de gemeenteraad bij zowel de begroting 2019 als 2020 een zienswijze heeft ingediend bij het bestuur van de RSJ. In het voorjaar van 2020 wordt de evaluatie van de overige verbonden partijen afgerond waarover vervolgens de gemeenteraad met een raadmededeling zal worden geïnformeerd. Gelijktijdig wordt een Uitvoeringsnota Verbonden partijen uitgewerkt, waarin voor het college en het ambtelijk apparaat de rollen van aandeelhouder, opdrachtgever / subsidiegever verduidelijkt worden en de wijze waarop interne afstemming en samenwerking plaatsvindt. De uitvoeringsnota gaat ook in op sturing en beheersing van de verbonden partijen vanuit de eerder genoemde rollen waaronder ook een aanzet voor het inrichten van situationeel toezicht en betrokkenheid inzake de verbonden partijen. De Uitvoeringsnota wordt tegelijk met het evaluatierapport Verbonden Partijen met een raadmededeling ter informatie aan de raad gebracht.
- Met een raadmededeling van 19-6-2019 is terugkoppeling gegeven over de stand van zaken van uitvoering van de motie van 7-11-2018 over regionale samenwerking. In die motie wordt het college gevraagd een evaluatie van de gemeenschappelijke regelingen IJsselland aan te bieden (zie voorgaande punt) en is de griffie de opdracht gegeven om in samenwerking met andere gemeenten in de regio IJsselland een conferentie rond regionale democratie te organiseren. In de raadmededeling is aangegeven welke vervolgacties er zijn.
- In 2020 wordt een digitaal toegankelijk dossier voor de gemeenteraad aangemaakt waarin planning- en control documenten en governance documenten van verbonden partijen zijn in te zien.
Specifieke aspecten
- Met ingang van 1-1-2019 is de gemeenschappelijke regeling RecreatieGemeenschap Salland geliquideerd. Gelijktijdig zijn de gemeenten Olst-Wijhe, Raalte en Deventer een gezamenlijke beheerorganisatie gestart voor instandhouding van de fiets- en wandelroutenetwerken inclusief de bijbehorende routevoorzieningen.
- In 2019 is door het bestuur van Dataland het besluit genomen de activiteiten van de onderneming uiterlijk eind december 2021 te hebben overgedragen of afgebouwd zodat het daarna kan worden geliquideerd. Met de komst van de Landelijke Voorziening WOZ in 2017 is informatie over de WOZ-waarde van woningen gratis beschikbaar gekomen en is het gebruik van de Vastgoedscanner van Dataland enorm teruggelopen c.q. overbodig.
- Op 11-4-2019 hebben de aandeelhoudersvergaderingen van de vijf tijdelijke juridische entiteiten die zijn opgericht bij de verkoop van de aandelen Essent: CBL Vennootschap BV, CSV Amsterdam BV, Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV, Verkoop Vennootschap BV en Vordering op Enexis BV besloten het juridische construct van de vijf entiteiten te vereenvoudigen, verder uit te werken en daarvoor nadere besluitvorming aan de aandeelhoudersvergaderingen voor te leggen. Mogelijk zijn alle entiteiten m.i.v. 2021 geliquideerd.
- De gemeente Deventer heeft in 2019 haar aandelen in Wonen Boven Winkels NV (50%) verkocht aan Wonen Boven Winkels BV (100% dochteronderneming van Woonbedrijf Ieder1). Bij de voorjaarsnota 2019 heeft de raad daartoe besloten. Daarmee is 50% van het eigen vermogen, een bedrag van €1,0 miljoen, terug gekomen naar de gemeente. Bij de voorjaarsnota 2019 is besloten de vrijgekomen middelen te storten in een nieuw te vormen reserve wonen binnenstad en daarmee te reserveren voor investeringen in de binnenstad om hier een aantrekkelijker woongebied en verblijfsgebied voor binnenstad bezoekers van te maken. Een voorbeeldproject kan zijn de Stadshof. Een voorstel wordt verder uitgewerkt en in 2020 ter besluitvorming voorgelegd aan de Raad.
- Afvalinzamelingsbedrijf Circulus-Berkel BV (verbonden partij van de gemeente Deventer) heeft een nieuwe milieustraat (Cleantech Centre Deventer) gerealiseerd aan de Westfalenstraat in Deventer en in maart 2020 in gebruik genomen. Circulus-Berkel en HGB (het Groenbedrijf) realiseren tevens gezamenlijke huisvesting aan de Westfalenstraat. Ook komt er een plek voor kringloopgoederen. Het betekent dat inwoners en bedrijven hun restafval, grondstoffen en herbruikbare goederen op één plek kunnen aanbieden.
- In februari 2019 is de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 “Samen werken aan veiligheid” van de Veiligheidsregio IJsselland vastgesteld. De beleidsagenda is opgesteld samen met medewerkers en vertegenwoordigers van gemeenteraden, bestuur en veiligheidspartners.
- Met een raadmededeling van 19-2-1019 is de gemeenteraad geïnformeerd over de door het Algemeen Bestuur van de GGD vastgestelde Agenda Publieke Gezondheid 2019-2023 “Beweging vanuit eigen regie” waarin de GGD aangeeft op welke wijze zij de gezondheid van de bewoners van de 11 gemeenten in IJsselland wil bevorderen. Na vaststelling van de Agenda Publieke Gezondheid in het Algemeen Bestuur van de GGD IJsselland in maart 2019, wordt door de GGD een uitvoeringsplan met financiële paragraaf gemaakt. De beleidsagenda kent doorwerking naar de begroting 2020. Concrete uitwerking van thema’s van de beleidsagenda gebeurt in jaarplannen van 2020. Dan wordt duidelijk welke dienstverlening per gemeente wordt geleverd.
- Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Aanleiding voor het vervroegd actualiseren van de strategische visie is het nieuwe Meedoen Sportbeleid 2020-2030 “Samen sporten maakt sterk”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en vernieuwde inzichten van de nieuwe directeur.
- Naast het verzoek om aanvullende financiering, heeft NV Schouwburg een verzoek ingediend voor eenmalige subsidie (RM 22/5/2019). Nu in november 2019 het rapport Ebben over de financiën van de schouwburg is opgeleverd , is de interim-directeur van de schouwburg verzocht te beoordelen of er gewijzigde subsidieaanvragen moeten worden ingediend. Het college neemt die aanvragen vervolgend in behandeling en legt daarover voorstellen aan de gemeenteraad voor..
- In de aandeelhoudersvergadering van 27 juni 2019 van de NV Bergkwartier is besloten 50% van het achterstallig dividend, zijnde €632.252 (voor Deventer €102.000) uit te betalen. Tevens is in die vergadering een meerjarig perspectief toegelicht en ter kennis van de aandeelhouders gebracht. Daaruit blijkt dat vanaf 2019 weer regulier dividend kan worden uitgekeerd, jaarlijks €475.000 (Deventer €77.000). In de Voorjaarsnota 2019 van de gemeente is hiermee al rekening gehouden. Het meerjarige perspectief beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2023, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het achterstallig dividend.
- Vanaf 2016 is de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer door een wetswijziging, alleen al wegens haar NV-vorm, vennootschapsbelastingplichtig. Reden om toekomstopties uit te werken. Los van het vraagstuk inzake vennootschapsbelasting is er behoefte over de toekomstige positie van het cultureel maatschappelijk vastgoed van de NV na te denken en daarover besluitvorming voor te leggen. Voor de zomer hoopt het college dit onderzoek af te ronden en daarna voor te leggen aan de gemeenteraad.
- De NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer heeft in 2018 de nieuwbouw bibliotheek opgeleverd en het gebouw is in de tweede helft van 2018 in gebruik genomen. De realisering van De Viking vindt in het voorjaar van 2020 plaats.
- Voor de aanstaande leegstand in het Cultureel Centrum (wegens het vertrek van het Filmhuis en de leegstaande vierkante meters van KunstCircuit) zal de gemeente in samenspraak met de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer toekomstopties presenteren.
- De toekomst van NV Luchthaven Teuge is onzeker geworden wegens besluitvorming over de vliegroutes van Lelystad Airport. Eén van de vliegroutes gaat over luchthaven Teuge waardoor het Nationaal Para centrum mogelijk noodgedwongen moet verhuizen. Daardoor verdwijnt mogelijk 50% van de inkomsten van de luchthaven. Bij brief van 22-2-2019 heeft de Minister met een Kamerbrief kenbaar gemaakt dat op 25-1-2019 maatwerk afspraken zijn vastgelegd tussen het ministerie, luchtverkeersleiding Nederland, Commando Luchtstrijdkrachten, Lelystad Airport, NV Luchthaven Teuge en het Para centrum over de periode tot aan herziening van het luchtruim. waardoor er gesprongen kan blijven in de afgesproken tijdblokken.
- In 2018 heeft Bank BNG besloten het dividendpercentage op te hogen van 37,5% naar 50%. In 2018 bij 3e kwartaalrapportage en aanvullend in de 1e kwartaalrapportage 2019 is een structurele verhoging van het dividend van € 490.000 meegenomen in de gemeente begroting. Daarmee wordt de totale raming in het meerjarige perspectief van het dividend van BNG € 830.000 afgerond
- KonnecteD werkt aan een nieuw Ondernemingsplan waarin het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werkleer bedrijf voor het uitvoeren van de ParticipatieWet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de ParticipatieWet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd.
- De zienswijze van Deventer op de primaire begroting 2020 van de RSJ heeft samen met de kanttekeningen van andere gemeenten ertoe geleid dat het RSJ een gewijzigde begroting heeft opgesteld, die in september 2019 is vastgesteld. In deze begroting is in meerjarenperspectief een verlaging van de gemeentelijke bijdrage zichtbaar, doordat deze gewijzigde begroting uit gaat van een inzet van vaste formatie per 1 juli 2020 (ipv inhuur).
- Op 3 juli 2019 heeft de gemeenteraad het college verzocht een zienswijze op de begroting 2020 van PlusOV in te dienen. De zienswijze houdt in dat de gemeente Deventer alleen kan instemmen met de ontwerpbegroting als deze op 2 punten wordt gewijzigd: I. niet opnemen van de structurele formatie-uitbreiding omdat de structurele noodzaak onvoldoende is onderbouwd; II. niet opnemen van de vorming van de reserve van €1,2 miljoen gezien het gegeven dat er op dat moment nog geen besluit was genomen over de uittrede som. PlusOV heeft naar aanleiding van de zienswijze van Deventer en andere gemeenten de begroting aangepast, waarin bovenstaande punten zijn verwerkt. De gewijzigde begroting is in juli 2019 door het bestuur vastgesteld.
- Op 19 juni is de gemeentelijke Gezondheidsnota 2019-2022 vastgesteld. De gezondheidsnota is een coproductie van de gemeente Deventer, de GGD IJsselland en een grote diversiteit aan partners in Deventer. In bijeenkomsten en interviews met onder andere raadsleden, beleidsadviseurs, de ASDD en professionals uit zorg en welzijn, is nagegaan wat de voornaamste gezondheidsuitdagingen zijn in Deventer.
- Vanwege veranderingen in de archiefwet en de visie van het rijk op de regionale historische centra staat vast dat het rijk uit de GR HCO zal treden. Wel blijft het Rijk duurzaam verbonden met de regionale historische centra vanwege de papieren archieven. Hierbij is een juridische constructie nodig om de financiering door het Rijk te regelen. In 2020 zal dit nader worden uitgewerkt.
De uitvoering van taken is voor gemeenten steeds complexer geworden. In toenemende mate doen zij beroep op andere organisaties waaraan zij taken aan uitbesteden, via inkoop of subsidie of via uitvoering door verbonden partijen.
Bij verbonden partijen kan het zowel gaan om privaatrechtelijke rechtspersonen die een rol spelen in de uitvoering van een publieke taak als om gemeenschappelijke regelingen. Voor wat betreft de private partijen gaat het om organisaties en instellingen waarover gemeenten zowel financieel als bestuurlijk zeggenschap hebben. In geval van (de publiekrechtelijke) gemeenschappelijke regelingen gaat het om samenwerkingsvormen met een rechtspersoonlijkheid. De diversiteit van de verbonden partijen neemt bovendien toe, evenals het financiële en beleidsmatige gewicht ervan; dit wordt nog eens versterkt door de decentralisaties in het sociale domein.
Gemeenten blijven verantwoordelijk voor de aansturing van verbonden partijen, de controle erop en de financiële consequenties voor de eigen organisatie. Om deze verantwoordelijkheden waar te kunnen maken is het van belang dat het college en de gemeenteraad weten wat hun bevoegdheden zijn. Vanuit zowel het publiekrecht als het privaatrecht zijn kaders van toepassing voor (de samenwerking in) verbonden partijen. Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en daaruit voortvloeiende richtlijnen geven specifieke voorschriften mee over aspecten inzake verbonden partijen. Voorschrift is dat gemeenten in de paragraaf verbonden partijen van de gemeentelijke begroting en jaarrekening de visie op en beleid omtrent verbonden partijen opnemen. Indien gemeenten een afzonderlijk door de raad vastgestelde beleidsnota verbonden partijen hebben kan daarnaar worden verwezen. Deventer heeft voor de opstelling van een nota verbonden partijen gekozen.
Daarnaast is in de financiële verordening (artikel 21) van de gemeente vastgelegd dat het college periodiek in een beleidsnota het systeem van toezichtuitoefening op de onderscheiden verbonden partijen vastlegt en dit systeem ter kennis brengt van de raad.
De kadernota verbonden partijen beschrijft hoe de gemeente Deventer omgaat met verbonden partijen, zodat op een weloverwogen manier invulling wordt gegeven aan de rollen van eigenaar (zeggenschap) en opdrachtgever (sturing).
In oktober 2017 is de beleidsnota verbonden partijen geactualiseerd vastgesteld door de gemeenteraad. Meer dan voorheen wordt met het vernieuwde kader een actievere betrokkenheid van college en gemeenteraad bij verbonden partijen inhoud gegeven. Naast expliciete kaders voor processen tot besluitvorming zijn inhoudelijke kaders opgenomen en is aandacht besteed aan de instrumenten voor kaderstelling, controle en sturing. Onderscheid wordt daarbij gemaakt voor de kader stellende –en controlerende rol van de gemeenteraad en de opdrachtgevers- en eigenaar rol van het college.
Voor het sturen en beheersen zijn vier rollen voor de gemeente te onderscheiden:
- Gemeenteraad; kaderstelling en controlerend.
- College; opdrachtgever (sturing) en eigenaar (zeggenschap).
Een verbonden partij is gekoppeld aan een kerntaak van de gemeente op een specifiek beleidsterrein. Dit betekent dat ook vanuit inhoudelijk(e) beleid(doelen) gestuurd wordt op de verbonden partijen.
Het doel van actieve betrokkenheid bij verbonden partijen is het:
- behartigen van het publieke belang;
- beheersen van risico’s die met de verbonden partij samenhangen;
- borgen van de continuïteit van de verbonden partij.
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de kaderstelling binnen de gemeente. De gemeenteraad heeft daartoe kader stellende bevoegdheden maar ook het budgetrecht. Dit zijn twee instrumenten waarmee aan de voorkant kan worden gestuurd op inhoud/beleid en financiën. De kadernota verbonden partijen dient als richtlijn voor het college en indirect voor de verbonden partij. Het kader verbonden partijen is ook de grondslag voor de gemeenteraad om te kunnen controleren en al dan niet te interveniëren.
Om de controlerende rol adequaat uit te voeren maakt de gemeenteraad in de regel gebruik van de reguliere planning en control instrumenten van de gemeente en de gemeenschappelijke regelingen en de raadmededelingen van het college.
Vierjaarlijks wordt een evaluatie per verbonden partij opgesteld die met de gemeenteraad wordt gedeeld.
NV
NV Centrumgarage Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG03 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 5 % | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | € 19.000 | Realisatie dividend: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.288.282 | € 1.247.707 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 733.175 | € 545.001 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 612.615 | € 616.003 | Nog niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 39.552 (€ 39.552) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Vastgoed Milieucentrum Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG04 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 49,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Realiseren, in stand houden en beheren van de accommodatie voor een milieucentrum annex kinderboerderij. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 609.329 | € 622.850 | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 139.746 | € 135.845 | Niet bekend |
Resultaat: | € 657 | € 6.058 | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 272.268 (0) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Deventer schouwburg
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 77,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Aanbieden van een breed en gevarieerd programma van (professionele) podiumkunst voor stad en regio. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | € 1.639.012 (+ € 25.000) | Realisatie subsidie: | Prognose 2019: € 1.844.011 (incl. 180.000 incidenteel) |
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 344.163 | - € 260.603 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 1.401.661 | € 21.610.283 | Nog niet bekend |
Resultaat: | - €21.161 | - € 122.702 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Concept jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 325.360 (0) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Luchthaven Teuge
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.659.319 | € 1.347.040 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 1.821.690 | € 1.497.642 | Nog niet bekend |
Resultaat: | - € 23.827 | € 18.988 | € 6.475 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 489.857 (€ 489.857) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Enexis Holding NV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Altijd en overal in het voorzieningengebied van Enexis kunnen beschikken over stroom en gas, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven.Met de deelneming heeft Deventer invloed op de dienstverlening en de tarieven, grip op de uitvoering van een publiek belang waaronder het faciliteren van de transitie naar duurzame energie. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | € 303.000 | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 3.704 mln | € 4.024 mln. | € 4.112 mln. |
Vreemd vermogen: | € 2.433 mln. | € 3.691 mln. | € 4.416 mln. |
Resultaat: | € 207 mln. | € 319 mln. | € 210 mln. |
Bron: | Jaarrekening | Concept jaarrekening | Concept jaarrekening |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 932.512 (€ 932.512) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Wadinko NV
NV
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 2,55 % | ||
Doel en openbaar belang: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven (op een totaal van 25 participaties). | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | € 65.000 | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 65.626.483 | € 67.999.185 | € 68.100.000 |
Vreemd vermogen: | € 1.440.516 | € 1.511.671 | € 1.500.000 |
Resultaat: | € 1.537.423 | € 1.536.526 | € 1.500.000 |
Bron: | Jaarrekening | Concept jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 6.100 (0) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V.Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.638.704 | € 1.605.524 | € 1.595.000 |
Vreemd vermogen: | € 50.833 | € 22.928 | € 0 |
Resultaat: | € 58.949 | - € 14.721 | - € 30.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 1 (€ 1) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Wonen boven winkels
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG05 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | N.v.t. | ||
Doel en openbaar belang: | Investeren in en exploiteren van het wonen boven winkels, in het belang van een veiliger en leefbaarder binnenstad. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.766.556 | € 2.158.852 | € 2.486.000 |
Vreemd vermogen: | € 4.510.594 | € 3.790.000 | € 3.821.000 |
Resultaat: | € 69.534 | € 54.068 | € 166.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Jaarplan |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 454.000 (€ 454.000) | ||
Garantie 31-12-2019: | € 1.380.000 | ||
Lening 31-12-2019: | 0 | ||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | € 1.450.000 (0) | ||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG08 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | € 4.008.354 (excl. projecten) | Realisatie subsidie: | € 4.596.000 (inclusief projecten) en € 4.008.354 (excl. projecten) |
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 605.178 | € 688.310 | € 689.866 |
Vreemd vermogen: | € 20.732.695 | € 18.584.648 | € 15.058.831 |
Resultaat: | € 9.550 | € 18.070 | € 7.431 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 90.756 (0) | ||
Garantie 31-12-2019: | € 1.565.915 | ||
Lening 31-12-2019: | € 13.637.564 | ||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Bergkwartier
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 17,50% | ||
Doel en openbaar belang: | Aankoop, restauratie en verhuur van monumentale en karakteristieke panden binnen de gemeente Deventer en aangrenzende gemeenten. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | 0 | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 30.397.935 | € 34.055.666 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 35.661.244 | € 31.375.513 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 555.000 | € 1.896.000 | € 1.690.311 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 1.561.004 (€ 1.561.004) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Ontwikkeling en beheer van sociaal-cultureel maatschappelijk vastgoed. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 7.315.038 (excl. voorschot) | € 19.424.720 | € 26.584.852 |
Vreemd vermogen: | € 7.101.376 | € 20.319.160 | € 20.000.000 |
Resultaat: | - € 146.138 | - € 60.852 | - € 256.368 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 20.650.500 (€ 20.255.500) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | 16.923.780 | ||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Bank Nederlandse Gemeenten NV
NV
Vestigingsplaats: | Den Haag | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,5 % | ||
Doel en openbaar belang: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | € 713.000 | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 4.486 mln. | € 4.257 mln. | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 149.483 mln. | € 133.252 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 369 mln. | € 337 mln. | Nog niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 730.782 (€ 60.650) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG08 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland.Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD' en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 52.000 | Realisatie contractwaarde: | |
Bijdrage GR 2019: | € 3.388.000 | Realisatie bijdrage GR: | € 3.480.888 |
Subsidie 2019: | € 115.000 Maatwerk JGZ | Realisatie subsidie: | € 116.000 Maatwerk JGZ |
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.471.000 | € 1.322.000 | € 1.262.000 |
Vreemd vermogen: | € 5.947.000 | € 8.657.000 | € 8.969.000 |
Resultaat: | € 79.000 | € 1.692.000 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG09 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop en facturatie van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten.Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 21,1 mln. (Inkoop) | Realisatie contractwaarde: | |
Bijdrage GR 2019: | € 531.000 | Realisatie bijdrage GR: | € 502.478 |
Subsidie 2019: | € 2,0 mln. (Jeugdbescherming) | Realisatie subsidie: | € 1.700.000 (Jeugdbescherming) |
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 15.326.292 | 0 | 0 |
Vreemd vermogen: | € 15.326.292 | 0 | 0 |
Resultaat: | 0 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG02 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | € 6.843.378 | Realisatie bijdrage GR: | €6.672.314 |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 4.486.969 | € 5.065.246 | € 3.403.000 |
Vreemd vermogen: | € 22.532.729 | € 32.076.679 | € 28.068.000 |
Resultaat: | € 2.036.705 | € 1.450.000 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | PG01 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 24% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van de Cleantechregio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van het gebied en een versterking van het vestigingsklimaat. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Cleantech RegioEr zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | € 261.803 | Realisatie bijdrage GR: | € 261.803 |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 221.000 | € 105.000 | € 105.000 |
Vreemd vermogen: | € 0 | € 1.737 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 561 | - € 67.256 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Omgevingsdienst IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Wijhe | ||
Website: | |||
Programma: | PG04 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 8% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 5.459 | Realisatie contractwaarde: | € 33.000 |
Bijdrage GR 2019: | € 1.391.965 | Realisatie bijdrage GR: | € 1.392.183 |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 755.258 | € 755.258 | |
Vreemd vermogen: | € 2.102.779 | € 2.102.779 | |
Resultaat: | € 755.258 | 0 | |
Bron: | N.v.t. | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | PG08 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11 % | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 704.625 | Realisatie contractwaarde: | € 2.439.747 (vraagafhankelijk en routegebonden vervoer tot 1 augustus) |
Bijdrage GR 2019: | € 1.867.267 | Realisatie bijdrage GR: | € 673.031 (beheer en regie) |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 148.705 | € 148.705 | € 12.032 |
Vreemd vermogen: | € 1.836.421 | € 8.645.792 | € 4.120.000 |
Resultaat: | € 148.705 | 0 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG07 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 3.931.000 | Realisatie contractwaarde: | € 3.880.293 |
Bijdrage GR 2019: | € 58.500 | Realisatie bijdrage GR: | € 58.500 |
Subsidie 2019: | € 16.622.634 | Realisatie subsidie: | € 17.118.563 |
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 23.200.000 | € 22.985.000 | € 18.535.000 |
Vreemd vermogen: | € 8.716.000 | € 8.695.000 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 424.000 | - € 316.000 | - € 701.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Recreatiegemeenschap Salland
GR
Vestigingsplaats: | Raalte | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | N.v.t. | ||
Doel en openbaar belang: | Taken op het gebied van aanleg, beheer en onderhoud recreatieve fiets- en voetpaden en kanosportvoorzieningen in de regio Salland en het toegankelijk en bereikbaar houden van openluchtrecreatie en het stimuleren hiervan. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | € 185.000 | Realisatie bijdrage GR: | N.v.t. (geliquideerd per 1-1-2019) |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 612.497 | ||
Vreemd vermogen: | € 555.241 | ||
Resultaat: | - € 9.184 | ||
Bron: | Jaarrekening | ||
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
GR Historisch Centrum Overijssel
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG10 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 33% | ||
Doel en openbaar belang: | De GR voert het beheer en advies over gemeentelijke- en rijksarchiefbescheiden en -collecties. Daarnaast zijn er publiekstaken gericht op ontsluiting van de archieven, zoals tentoonstellingen, websites e.d. Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, aanvullend in een vierjarig activiteitenplan.Naast Deventer zijn Zwolle en de Rijksoverheid (ministerie van OCenW) deelnemer. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 88.500 | Realisatie contractwaarde: | € 88.500 |
Bijdrage GR 2019: | € 1.137.040 | Realisatie bijdrage GR: | € 1.159.772 |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 362.291 | € 562.895 | € 428.788 |
Vreemd vermogen: | € 1.449.682 | € 345.408 | € 1.431.679 |
Resultaat: | 0 | € 109.825 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Coöp
Coöperatie Dimpact ua
Coöp
Vestigingsplaats: | Enschede | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | Coöp | ||
Deelnemingspercentage: | 3 % | ||
Doel en openbaar belang: | Het inkopen van ict-oplossingen en het verwerven en delen van kennis. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 994.497 | Realisatie contractwaarde: | € 994.497 |
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 773.770 | € 1.679.527 | € 1.701.833 |
Vreemd vermogen: | € 1.990.551 | € 2.247.266 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 165.630 | € 574.050 | € 22.307 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
BV
Vordering op Enexis BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland werd Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (later Enexis) enerzijds en een productie- en leveringsbedrijf (het deel dat verkocht is aan RWE) anderzijds. Essent heeft eind 2007 een herstructurering doorgevoerd waarbij de economische eigendom van de gas- en elektriciteitsnetten binnen de Essent-groep zijn verkocht en overgedragen aan Enexis tegen de geschatte fair market value. Omdat Enexis destijds over onvoldoende contante middelen beschikte om de koopprijs hiervoor te betalen is deze omgezet in een lening van Essent. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer was opgenomen dat er na splitsing geen financiële kruisverbanden mochten bestaan. Omdat het op dat moment niet mogelijk was om de lening extern te financieren is besloten de lening over te dragen aan de Verkopende Aandeelhouders van Essent. Op het moment van overdracht in 2009 bedroeg de vordering €1,8 miljard. De vordering is vastgelegd in een lening-overeenkomst bestaande uit vier tranches.Doe is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 23.997 | - € 2.034 | 0 |
Vreemd vermogen: | € 361.261.455 | € 356.324.180 | 0 |
Resultaat: | - € 19.455 | € 11.206 | - € 15.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 52 (€ 52) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | € 907.199 | ||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Verkoop Vennootschap BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van Verkoop vennootschap B.V.Verkopende aandeelhouders hebben garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel ervan is overgedragen aan Verkoop Vennootschap BV. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen. De functie van de BV is tweeërlei: namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RWE en het geven van instructies aan de escrow agent wat betreft het beheer van het bedrag dat in het General Escrow Fonds is gestort.Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.242.623 | € 112.694 | € 5.000 |
Vreemd vermogen: | € 37.323 | € 56.904 | € 0 |
Resultaat: | € 524.898 | - € 38.240 | - € 50.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 52 (€ 52) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
CBL Vennootschap BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CBL Vennootschap B.V.Bij de verkoop van Essent is het Cross Border Lease Escrow Fonds ontstaan.CBL Vennootschap B.V. (CBL = Cross Border Lease) is ontstaan na verkoop van Essent aan RWE. Zij vertegenwoordigt de verkopende aandeelhouders van energiebedrijf Essent als medebeheerder (naast RWE, Essent en Enexis) van het CBL Escrow Fonds en fungeert als "doorgeefluik" voor betalingen in en uit het CBL Escrow Fonds. Wanneer na beëindiging van alle CBL’s en de betaling uit het CBL Escrow Fonds nog geld overblijft in het CBL Escrow Fonds, wordt het resterende bedrag in de verhouding 50% - 50% verdeeld tussen RWE en verkopende aandeelhouders.Doel is het afwikkelen van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | $ 827.130 | € 136.957 | € 90.000 |
Vreemd vermogen: | $ 156.076 | € 22.040 | 0 |
Resultaat: | $ - 156.476 | - € 9.822 | - € 25.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 52 (€ 52) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
CSV Amsterdam BV
BV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26 % | ||
Doel en openbaar belang: | Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CSV Amsterdam B.V.In 2008 zijn Essent en Essent Nederland B.V., met toestemming van de publieke aandeelhouders, een procedure begonnen tegen de Staat der Nederlanden waarin zij een verklaring voor recht vragen dat bepaalde bepalingen van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON). Een eventuele schadevergoedingsvordering wordt gecedeerd aan de verkopende aandeelhouders die deze vordering gebundeld gaat ouden via de deelneming Claim Vennootschap B.V.Daarnaast hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan Waterland bij de verkoop van Attero. De CSV beheert de daartoe geopende Escrow-rekening.Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd, zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:rie doelstellingen: a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON; b. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”); c. het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag (€13,5 miljoen) dat op de Escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort.Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 3.209.046 | € 748.894 | € 530.000 |
Vreemd vermogen: | € 170.799 | € 68.083 | € 0 |
Resultaat: | € 3.251.124 | - € 120.804 | - € 150.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 52 (€ 52) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Het Groenbedrijf BV
BV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | PG03 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | € 7.535.800 | Realisatie contractwaarde: | € 7.629.627 |
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 1.614.000 | € 1.634.000 | Nog niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 1.840.000 | € 1.964.000 | Nog niet bekend |
Resultaat: | € 166.000 | € 110.000 | € 300 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 30.000 (€ 30.000) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Circulus Berkel BV
BV
Vestigingsplaats: | Apeldoorn | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | BV | ||
Deelnemingspercentage: | 21,42% | ||
Doel en openbaar belang: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval en stadsreiniging. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | € 191.000 (Cirec) | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 11.619.330 | € 13.797.000 | € 14.970.000 |
Vreemd vermogen: | € 26.308.521 | € 33.304.000 | € 43.263.000 |
Resultaat: | € 2.398.000 | € 1.397.000 | € 972.000 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 18.400 (€ 18.400) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
ST
Stichting administratiekantoor Dataland
ST
Vestigingsplaats: | Gouda | ||
Website: | |||
Programma: | PG12 | ||
Aard: | ST | ||
Deelnemingspercentage: | 0,71 % | ||
Doel en openbaar belang: | Ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | Realisatie bijdrage GR: | ||
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 846.646 | € 112.313 | niet bekend |
Vreemd vermogen: | € 607.083 | € 463.084 | niet bekend |
Resultaat: | - € 102.266 | - € 638.516 | niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | € 4.818 (€ 4.818) | ||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
In de planning - en control documenten van de gemeente wordt aandacht besteed aan de (financiële) risico’s die de gemeente met haar verbonden partijen loopt. Voor het risicomanagement van een verbonden partij geldt dat er een juiste verhouding moet zijn tussen behartiging van het publieke belang en het te lopen risico (continuïteit van de organisatie). Bedacht moet worden dat de gemeente een tweedelijns positie heeft: Risicomanagement is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van verbonden partijen zelf. Bestuurders van verbonden partijen dienen tijdig in te spelen op ontwikkelingen en dienen risico's in afdoende mate te beheersen. De toezichthouders moeten dit bewaken. Een sterke governance structuur en adequaat risicomanagement dat geïntegreerd is in de gehele bedrijfsvoering, dragen bij aan het „in control‟ zijn van verbonden partijen.
Bij optredende financiële problematiek binnen een verbonden partij (rekeningnadeel en / of nadeel in meerjarenperspectief) wordt de volgende lijn gevolgd.
- Eerst wordt het weerstandsvermogen van een verbonden partij aangesproken;
- Vervolgens worden beheermaatregelen getroffen om de exploitatie sluitend te houden / maken en wordt besloten tot aanvulling van het weerstandsvermogen binnen de verbonden partij tot de vastgestelde norm;
- Voorwaarde voor beperking van financieel risico is een toereikende liquiditeitspositie van de verbonden partij;
- Indien beheermaatregelen niet tot een gezond financieel meerjarenperspectief (kunnen) leiden en het liquiditeitssaldo niet toereikend is, loopt de gemeente als aandeelhouder (en als GR-partij) financieel risico. In het treffen van beheermaatregelen wordt ook betrokken of financiële zekerheid kan worden gevonden in een eventuele verkoop van eigendommen (met name vastgoed).
Indien bovenstaande niet mogelijk is, dan loopt de gemeente financieel risico met de volgende mogelijke consequenties:
- Tijdelijk / structureel beroep op aanvullende subsidie;
- Tijdelijke / structurele verstrekking van financiering / een kredietfaciliteit;
- Aanvulling aandelenkapitaal.
De gemeente heeft voor alle onvoorziene risico’s binnen haar programma’s (ook die wegens financieel risico op verbonden partijen) een weerstandsvermogen beschikbaar. De vraag is of de omstandigheden bij de verbonden partijen nu zodanig zijn gewijzigd dat een specifiek weerstandsvermogen moet worden aangehouden.
Zoals in raadmededelingen en in deze paragraaf beschreven is de continuïteit van de schouwburg in het geding. De continuïteit van deze NV is afhankelijk van nog te nemen gemeentelijke besluitvorming over een nog actualiseren verzoek van de schouwburg voor subsidie over 2019, voor 2020 en 2021 en aanvulling van het weerstandsvermogen. Daarnaast is definitieve gemeentelijke besluitvorming over het verstrekken van gemeenteleningen voor vervangingsinvesteringen aan de schouwburg nodig. Voorwaarde daarvoor is een sluitende meerjarige begroting van de schouwburg.
Nadat in november 2019 het eindrapport Ebben over de schouwburg is afgerond, is aan de interim-directeur van de schouwburg verzocht te onderzoeken in welke mate de eerder aangeleverde financiële documenten aanpassing behoeven en of daarmee ook de subsidieverzoeken gewijzigd moeten worden ingediend. De interim directeur van de Deventer Schouwburg heeft begin maart een verkenning aangeboden waarin een pakket aan maatregelen is gepresenteerd die erop gericht is het huidige inhoudelijke programma te continueren, binnen de financiële en inhoudelijke kaders zoals vastgesteld in de cultuurvisie. Voor de nadere uitwerking van dit plan is inmiddels een projectleider aangetrokken.
Het college neemt t.z.t. vernieuwde subsidie aanvragen in behandeling en legt daarover voorstellen aan de gemeenteraad voor. Voorshands is op basis van de eerdere aanvraag van mei 2019 in de stand van de generieke weerstandsreserve alvast rekening gehouden met het verstrekken van eenmalige subsidie.
Zie ook de paragraaf weerstandsvermogen waarin de financiële belangen in verbonden partijen en het financieel risico aan de orde komt.