Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 januari 2020 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op 1 januari 2021 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 januari 2021. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren na 2021 verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten: | ||||
Stand van zaken | ||||
Het nieuwe Plan van Aanpak is vastgesteld. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. Voor het opstellen en publiceren van omgevingsdocumenten (omgevingsplan en -visie) is specifieke software nodig. Dit geldt ook voor het maken en publiceren van toepasbare regels. De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met de voorbereiding van de aanbesteding van deze nieuwe software. In het voorjaar zal de formele aanbestedingsprocedure naar verwachting starten. Hierbij trekken wij gezamenlijk op met Olst-Wijhe en Raalte. Eén belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet die per 1 januari 2021 gereed moet zijn, is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. De aanpassingen in de huidige software wordt daarom in gezamenlijkheid opgepakt. De afgelopen tijd is geïnventariseerd wat er nodig is om de benodigde stappen te kunnen zetten. De komende tijd zullen deze verder concrete vorm krijgen. Eind 2019 zijn de eerste ervaringen opgedaan met de digitale leeromgeving binnen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hieraan is gewerkt via de landelijke try-out en workshops. Het beschikbaar komen van het DSO vanuit het Rijk heeft wel vertraging opgelopen. Hier is dus iets sprake van onderuitputting. Dit bedrag zal worden overgeheveld naar 2020. De omgevingsvisie is op 18 december 2019 vastgesteld door de Raad. In deze visie komen vraagstukken in de fysieke leefomgeving samen die voorheen op sectoraal niveau werden aangevlogen. De omgevingsvisie is het leidende visie document voor de fysieke leefomgeving van de gemeente Deventer. Het werken aan de omgevingsvisie heeft de afgelopen tijd het werken in de geest van de Omgevingswet op gang gebracht. Zo is o.a. binnen de organisatie het gesprek gestart over de relatie tussen andere beleidsdocumenten en vraagstukken in relatie tot de instrumenten van de omgevingswet. De huidige omgevingsvisie valt nog onder de huidige Wet op de ruimtelijke ordening.\ Vanuit pijler 3 is gewerkt aan het definitief maken van het bestemmingsplan Deventer Stad en Dorpen (bestemmingsplan verbrede reikwijdte). Dit bestemmingsplan wordt een voorloper van het omgevingsplan. Afgelopen weken zijn de 30 zienswijzen beantwoord en zijn aanpassing doorgevoerd op het ontwerp bestemmingsplan Deventer Stad en Dorpen en de verordening fysieke leefomgeving naar aanleiding van de zienswijzen of op basis van ambtelijke wijzigingen en technische wijzigingen. Er is een eerste gemeentebrede informatiesessie Omgevingsplan georganiseerd (20 collega’s) met doel verhogen kennisniveau en brainstorm aanpak project Omgevingsplan. De eerste Anders Werken vragenlijst is uitgezet en resultaten zijn ontwikkeld tot een monitor. Op deze manier wordt informatie verkregen over de interne informatiebehoefte. Voor de interne organisatie is een roadmap gemaakt om in de informatiebehoefte te voorzien. Diverse sessies zijn voorbereid. 1 collegetour met Wico Ankersmit heeft plaatsgevonden. Voor de raad is samen met de griffie het programma 2020 voorbereid. Vanuit de pijler monitoring is in het najaar een begin gemaakt aan het controleren van de beschikbare data en het vaststellen van (kern)indicatoren tbv het monitoren van de doelstellingen van de omgevingswet. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. De raad heeft via 3 besluiten (begroting 2016, 2e kwartaalrapportage 2018 en 1e kwartaalrapportage 2019) €1.790.000 eenmalig beschikbaar gesteld. Aanvullend heeft de raad middelen beschikbaar gesteld om de basisregistraties op orde te brengen. Dit gaat om een bedrag van €1.062.500. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar. De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Zie de tabellen "Kostenraming en dekking" en "Afwijkingen" hierna. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||||
Activiteit | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Informatiearchitectuur | ||||||
Digitalisering basis op orde | 205.000 | 240.000 | 240.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 100.000 | 120.000 | 95.000 | 57.500 | 32.500 | 32.500 |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 140.000 | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Subtotaal informatiearchitectuur | 405.000 | 500.000 | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 |
Instrumenten | ||||||
Omgevingsvisie | 271.600 | 86.600 | 62.400 | 52.800 | 19.200 | 0 |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 216.900 | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 |
Subtotaal instrumenten | 488.500 | 258.100 | 233.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 |
Werkprocessen | 106.800 | 191.800 | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 |
Anders werken en organiseren | 22.400 | 97.400 | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 |
Communicatie en participatie | 11.200 | 47.400 | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 |
Organisatie | 148.200 | 215.400 | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 |
Subtotaal raming | 1.182.100 | 1.310.100 | 1.184.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.182.100 | 1.310.100 | 684.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | 0 | -500.000 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2020 | Afwijkingen |
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 175.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 140.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 560.000 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 86.600 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | |
Subtotaal instrumenten | 258.100 | |
Werkprocessen | 191.800 | |
Anders werken en organiseren | 97.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 215.400 | |
Subtotaal raming | 1.370.100 | |
Reeds gedekt RGI | 640.000 | Inclusief 145.000 budgetoverheveling nog te besluiten bij jaarrekening |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 520.100 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Subtotaal dekking | 1.370.100 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
Vooralsnog stellen we voor de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) op te vangen binnen het projectbudget zelf door als ze zich voordoen andere keuzes te maken. Het vierde risico is het feitelijk structurele effect van de omgevingswet. Het structurele effect zal gaan spelen na 2024. Voor de huidige begroting heeft dit dus geen effect. Zie de tabel "Risico" hierna. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
De essentie van de Omgevingswet is de communicatie en participatie met de samenleving. Bij het opstellen van de Omgevingsvisie is dit gebeurd met stakeholder sessies. In de zienswijze fase van de Omgevingsvisie is de communicatie en participatie voor de gehele implementatie omgevingswet meegenomen. Er zijn 5 avonden georganiseerd in 5 (deel) gebieden. Dit heeft bij de inspraak bij de raad geleid tot veel complimenten over het doorlopen proces. In de komende periode zal de participatie rondom de omgevingsvisie structureel geborgd worden. Daarnaast zal er gewerkt gaan worden aan specifiek participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Er is een nieuwe planning worden gemaakt voor activiteiten rondom de omgevingswet, ook voor college en raadsleden. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
Participatie vraagt meer tijd en geld (VERVALLEN IVM OMGEVINGSVISIE DIE GEREED IS | 50% van €200.000 | €100.000 | Di risico is ambtelijk nagenoeg niet beïnvloedbaar (bestuurlijke keuze) | €100.000 |
Invoering wetgeving vertraagd | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €175.000 |