Het programma Veiligheid omvat een breed en complex terrein. Breed omdat veiligheid vele geprioriteerde onderwerpen omvat, van huiselijk geweld en veelplegers, tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit, aanpak woninginbraken en jeugdcriminaliteit, geweld op straat en voetbalvandalisme. Complex, omdat voor een effectieve aanpak van veiligheidsvraagstukken de verbinding en samenwerking met en inzet van tal van partijen in de veiligheidsketen en ook daarbuiten essentieel is. Daarnaast kan zich de mogelijkheid voordoen dat er spanning bestaat tussen lokaal beleid en regionale danwel landelijke prioriteiten. Het beïnvloedingsmechanisme op de beleving van veiligheid in de gemeenschap kent beperkingen Toch zien steeds meer mensen openbare orde en veiligheid als een taak waar iedereen een bijdrage aanlevert. Toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Waar mogelijk vindt de inzet van toezicht plaats in overleg met bewoners en instellingen. Vanuit het programma leveren we een actieve bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en daarmee aan een integrale hulpverlening bij rampenbestrijding en crisisbeheersing.
De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma bestaat veelal uit reguleren (vergunningverlening en handhaving). Daarnaast is er sprake van regisseren en faciliteren (bijvoorbeeld evenementen) en verbinden in zowel beleidsterreinen en netwerkverbanden.
Meer informatie
2019 in vogelvlucht
In 2019 is er binnen het programma Veiligheid gericht gewerkt aan het programmatisch vormgeven van dit onderwerp. In september is het Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2020-2023 door de gemeenteraad vastgesteld. Onder het motto ‘Werken aan een veilig, rechtvaardig en weerbaar Deventer' streven we in gezamenlijkheid met onze partners naar een doeltreffelijke aanpak van de diverse veiligheidsproblematieken. Voor een kort overzicht van de resultaten van het programma wordt hieronder aandacht besteed aan de thema’s ‘Ondermijning’, ‘Zorg en Veiligheid’, ‘Drugs’, ‘Digitale criminaliteit’ en ‘Toezicht en Handhaving’.
Ondermijning
Afgelopen jaar heeft de nadruk binnen het programmaspoor Ondermijning met name gelegen op casuïstiek. Via het informatieplein IJsselland worden geprioriteerde signalen onderzocht en opgewerkt. Dit heeft geresulteerd in drie integrale casustafels. Deze zijn momenteel in volle gang en hier wordt vanuit de verschillende partners maar ook vanuit verschillende teams vanuit de gemeente nauw samengewerkt en geleerd. Een van deze casustafels is inmiddels op succesvolle wijze afgerond. Daarnaast is een bijdrage geleverd aan het opstellen van regionaal Bibob-beleid.
Zorg en Veiligheid
In 2019 hebben we de aanpak voor risicovolle/kwetsbare mensen verder doorontwikkeld, samen met onze kernpartners. Zo hebben we, als 1e gemeente in de regio een werkwijze ontwikkeld, waarbij Veilig Thuis casuistiek huiselijk geweld/kindermishandeling snel kan doorzetten naar het lokale veld. Daarnaast is het Zorg en Veiligheidshuis regionaal meer gestroomlijnd waarbij zowel in Deventer als Zwolle casustafels worden georganiseerd, ingedeeld naar thema (risicojongeren, GGZ problematiek, veelplegers). Deze aanpak maakt dat sneller kan worden ingespeeld op risicovolle situaties waarbij ook inzet van zorg, schuldhulpverlening/werk en inkomen, nodig is. Ten aanzien van risicovolle en kwetsbare burgers dienen nieuwe uitdagingen aan; zowel landelijk, regionaal als ook lokaal zien we nog steeds een stijgende groep burgers met een opeenstapeling van persoonlijke problemen die leiden tot ongewenst (overlastgevend en/of crimineel) gedrag. We blijven daarom inzetten op het verbeteren van de aanpak en het zo veel als mogelijk voorkomen van multiproblematiek.
Drugs
In 2019 is op basis van het hennepconvenant intensief samengewerkt met de convenantpartners. Dit heeft geleid tot het sluiten van 13 panden op grond van de Opiumwet. Er zijn zowel koop- als huurwoningen gesloten en in een enkel geval ging het om een bedrijfspand. In enkele gevallen is de overtreder een rechterlijke procedure gestart om de sluiting ongedaan te maken. In deze procedures zijn wij tot op heden in alle gevallen in het gelijk gesteld. Ook zijn de eerste ervaringen opgedaan met pro-actieve netmetingen om hennepkwekerijen op te sporen aan de hand van een ongewone afname van elektriciteit. Verder zijn de voorbereidingen getroffen om te komen tot een vernieuwd Damoclesbeleid dat naar verwachting voor de zomer in werking treedt.
Digitale criminaliteit
De aanpak van digitale criminaliteit is relatief nieuw en krijgt steeds meer aandacht. Het is één van de landelijke, regionale en lokale speerpunten. Om de doelen in het Meerjarenbeleidsplan 2020-2023 van de gemeente Deventer meer handen en voeten te geven is er een uitvoeringsplan voor 2020 opgesteld. In 2020 willen we een actueel beeld van de aard, omvang, slachtoffer- en daderschap van digitale criminaliteit. Daarnaast willen we preventieve acties inzetten in samenwerking met organisaties en instellingen in de gemeente. Deze vorm van criminaliteit stopt niet bij gemeentegrenzen. Om van elkaar te leren en gezamenlijk stappen te zetten is er regionale samenwerking in IJsselland opgestart. De regionale werkgroep wordt getrokken door de gemeente Deventer. Meerdere gemeenten, Openbaar Ministerie, Politie en Veiligheidsregio IJsselland nemen deel aan de werkgroep. De regionale werkgroep heeft vijf sporen voor een praktische en gerichte aanpak geformuleerd. De eerste drie sporen komen overeen met de doelen in het meerjarenbeleidsplan. Deze zijn weerbaarheid en bewustwording, analyse en onderzoek en het experimenteren met de inzet van bestuurlijke bevoegdheden. De twee andere sporen zijn informatieveiligheid en continuïteit. Dit zijn eveneens belangrijke thema’s waar andere programma’s of organisaties in de lead zijn.
Toezicht en Handhaving
De vraag naar toezicht & handhaving blijft groot vanuit de samenleving. In dat kader heeft de Raad bij de Voorjaarsnota, op grond van een positieve evaluatie, besloten het flexteam te continueren tot en met 2023. Het gaat om 2 fte, aangevuld met 2 fte uit de reguliere formatie. De ervaringen blijven tot op heden zeer positief.
In 2019 was er geen apart budget meer beschikbaar voor Drank- Horecawet controles( was € 18.000,-- op jaarbasis, 0,3 fte). Vanuit het flexteam is de inzet op de uitgaansavonden bij Boode en het Burgerweeshuis toch gecontinueerd, vanwege de overlast voor de buurt en het soms stevige drankgebruik door jongeren op straat. Er is verder geen enkele controle op horecavergunningen/-ondernemingen. Alleen bij excessen (bijvoorbeeld open zonder horecavergunning) wordt gecontroleerd en zo nodig handhavend opgetreden.
De aanpak met betrekking tot bijtincidenten is gecontinueerd; er is meer aandacht besteed aan het naleven van opgelegde maatregelen als muilkorf- en aanlijngebod. In 2019 zijn er 22 bijtincidenten gemeld.
Ook in 2019 zijn er twee vuurwerkvrije zones ingesteld bij het Vogeleiland en de Ulebelt. De geplande vuurwerkshow aan de IJsel werd vanwege de weersomstandigheden afgeblazen.
Landelijk is er veel aandacht geweest voor het uitbreiden van geweldsmiddelen voor Boa’s. Het gaat dan o.a. om body-cams, wapenstok en pepperspray. Nu de Boa’s meer taken en ook bevoegdheden hebben gekregen en de politie te maken heeft met een tekort aan capaciteit worden boa’s breder ingezet en ook vaker geconfronteerd met geweld. De Minister van Justitie en Veiligheid heeft afgesproken dat er in 2020 een aantal pilots komt in dat kader. Op basis daarvan wordt bekeken onder welke voorwaarden er (lokaal) uitbreiding kan plaatsvinden met deze middelen. Zowel vanuit de G40 als Deventer wordt dit nauwlettend gevolgd.
Naast de reguliere en verplichte jaarlijkse permanente her- en bijscholing, training individuele beroepsvaardigheden(IBT; omgaan met geweld), verkeerregelen en reanimatie is in 2019 specifieke aandacht besteed aan trainingen op het gebied van drugsherkenning en -gebruik en geluidmeten.
Tot slot
Naast de ontwikkelthema’s hebben we in 2019 ook gewerkt aan ons veiligheidsfundament, voor zaken als woninginbraken, sociale veiligheid en overlast in wijken en veilig uitgaan. Hier blijven we op inzetten. Zo blijven we de ervaring gebruiken die we hebben opgedaan.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Minder Criminaliteit
Minder Criminaliteit
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren de maatregelen uit de meerjarenvisie Veiligheid 2015-2018 uit waarbij we in 2019 de focus leggen op de volgende speerpunten: - Terugdringen van drugs en woongerelateerde overlast;- implementatie maatregelen uit herijkte drugsnota.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Intensiveren van de aanpak ondermijning en weerbaarheid
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Zowel lokaal, regionaal als landelijk organiseren wij samen met betrokken partners de vroeg signalering en aanpak van radicalisering. Dreigende situaties rond radicalisering worden doorgeleid naar de regionale casustafel.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Minder overlast
Minder overlast
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Vergunningverlening en advisering bijzondere wetten (horeca, evenementen, coffeeshops en seksinrichtingen) waardoor 100% van de vergunning-plichtige bedrijven en organisaties voldoen aan alle wettelijke eisen.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Het toezicht houden en handhaving op de naleving van de regels in het publieke domein, door uitvoering van de activiteiten die zijn vastgelegd en geprioriteerde in het Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP)
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Opstellen procesbeschrijving voor alle doelgroepen waarvoor een persoonsgebonden aanpak nodig is (voetbal; rode groep, jeugdgroepen, veelplegers, extreem woonoverlastplegers, personen in verwarring) inclusief een escalatiemodel en voeren deze uit in samenspraak met o.a. het veiligheidshuis.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Minder onveiligheidsgevoelens
Minder onveiligheidsgevoelens
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
We voeren de aanbevelingen op basis van de Sentimentenmonitor uit (inclusief eenmeting).
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Voor ieder winkelgebied en alle bedrijventerreinen verkrijgen en behouden wij het keurmerk veilig ondernemen.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Alle nieuw te bouwen woningen en ook de woonomgeving voldoen aan het Politie Keurmerk Veilig Wonen. Het aantal woningen onder keurmerk blijft minimaal gelijk. Het aantal woninginbraken daalt elk jaar met 5%.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Doelstelling - Verminderen van brandrisico
Verminderen van brandrisico
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Bewaken en monitoren prestaties veiligheidsregio /regionale brandweer.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Voorbereiden en uitvoeren van de gemeentelijke crisistaken.
Historie
3e kwartaal rapportage 2019
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Waarde | Toelichting | Bron |
6 | Veiligheid | Verwijzingen Halt | 116,00 | Aantal per 10.000 inwoners | Bureau Halt |
8 | Veiligheid | Winkeldiefstallen | 2,40 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
9 | Veiligheid | Geweldsmisdrijven | 5,20 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
10 | Veiligheid | Diefstallen uit woning | 1,90 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
11 | Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | 6,60 | Aantal per 1.000 inwoners | CBS |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 10.044 | 10.138 | 10.151 | 13 |
Baten | 626 | 651 | 663 | 11 |
Voor resultaatbestemming | -9.418 | -9.486 | -9.488 | -2 |
Stortingen in reserves | 6 | 95 | 95 | 0 |
Puttingen uit reserves | 28 | 170 | 106 | -63 |
Na resultaatbestemming | -9.396 | -9.412 | -9.477 | -65 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
Vuurwerkshow | 18 | 0 | -18 |
Ondermijning en weerbaarheid | 55 | 55 | 0 |
Totaal | 73 | 55 | -18 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -65 |
Saldo budgetoverheveling | -18 |
Saldo na budgetoverheveling | -83 |
Toelichting op saldo na budgetoverheveling (nadeel €83.000)
Veilig Thuis (nadeel €25.000)
Vanwege het sterk gestegen aantal meldingen vanaf 1 januari 2019 is de bijdrage voor Veilig Thuis gestegen.
Crisisbeheersing en Brandweer (nadeel €37.000)
Nadeel vanwege niet geplande onderhoudskosten aan de brandweerkazernes.
GR
GR Veiligheidsregio IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | PG02 | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | |||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | |||
Contractwaarde 2019: | Realisatie contractwaarde: | ||
Bijdrage GR 2019: | € 6.843.378 | Realisatie bijdrage GR: | €6.672.314 |
Subsidie 2019: | Realisatie subsidie: | ||
Dividend 2019: | Realisatie dividend: |
Financiele gegevens | 2017 | 2018 | 2019 |
Eigen vermogen: | € 4.486.969 | € 5.065.246 | € 3.403.000 |
Vreemd vermogen: | € 22.532.729 | € 32.076.679 | € 28.068.000 |
Resultaat: | € 2.036.705 | € 1.450.000 | 0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2019: | |||
Garantie 31-12-2019: | |||
Lening 31-12-2019: | |||
Agio 31-12-2019: | |||
Kapitaal storting 31-12-2019: | |||
Voorschot aandelenkapitaal 31-12-2019: |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak huiselijk geweld Deventer visie 2016-2019 | 0,6 Mb | |
Aanpak ondermijning en weerbaarheid | 0,9 Mb | |
Aanpak veelplegers | 0,1 Mb | |
Beleidsregel bijzondere situaties wet Bibob | 0,2 Mb | |
Evenementenbeleid | 1,0 Mb | |
Handhavingsuitvoeringsprogramma | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening 2015 | 0,1 Mb | |
Meerjarenveiligheidsbeleid | 0,5 Mb |