De belangrijkste financiële risico’s bij de uitvoering van het financieringsbeleid zijn:

  • renterisico’s
  • kredietrisico’s

De Wet Fido kent een tweetal wettelijke normen te weten de kasgeldlimiet en de renterisiconorm, die beogen om de renterisico’s van lagere overheden binnen de perken te houden en te beheersen. Beide normen worden hierna toegelicht.

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet geeft de toelaatbare omvang van de netto vlottende schuld aan en dient daarom om het renterisico op de korte termijn te beheersen. Juist voor de korte termijn geldt dat de renterisico’s aanzienlijk kunnen zijn, gezien de mogelijke fluctuaties op de geldmarkt. Onder de vlottende schuld vallen alle financieringen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar. De limiet bedraagt een bij ministeriële regeling vastgesteld percentage (8,5 %) van de begrote gemeentelijke uitgaven. Voor 2019 is de kasgeldlimiet bepaald op €29 miljoen.
Iedere drie maanden wordt de stand van de netto vlottende schuld van de gemeente getoetst aan de kasgeldlimiet. Bij een te verwachten langere termijn overschrijding van de kasgeldlimiet dient tot consolidatie van de vlottende schuld te worden overgaan en dienen daardoor langlopende financieringsmiddelen te worden aangetrokken. De provincie neemt maatregelen wanneer de kasgeldlimiet in 3 opeenvolgende kwartalen wordt overschreden. De afgelopen jaren heeft zich geen overschrijding van de 3 opeenvolgende kwartalen voorgedaan bij de gemeente Deventer.

Het verloop van de kasgeldlimiet vertoond in 2019 het volgende beeld:

(bedragen x €1.000)

Verloop stand kasgeldlimiet 2019

Kwartaal 1

Kwartaal 2

Kwartaal 3

Kwartaal 4

Vlottende schuld

-2.807

-4.674

0

0

Vlottende middelen

5.980

10.574

12.096

Kwartaalsaldo

3.173

-4.674

10.574

12.096

Kasgeldlimiet

29.240

29.240

29.240

29.240

Overschrijding (-) ruimte (+)

32.413

24.566

39.814

41.336

Rente risiconorm

De renterisico’s op de langlopende financieringsmiddelen wordt ingekaderd door de rente risiconorm. Jaarlijks mogen de renterisico’s uit hoofde van renteherziening en herfinanciering niet hoger zijn dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar. De begrote rente risiconorm voor 2019 bedraagt €68,8 miljoen.
De toets van de renterisico’s aan de hand van de rente risiconorm verloopt dan als volgt:

(bedragen x €1 miljoen)

Opstelling rentelasten

Begroting 2019

Rekening 2019

Renterisico's op vaste schuld

1a. Renteherziening op vaste schuld (o/g)

0,00

0,00

1b. Renteherziening op vaste schuld (u/g)

0,00

0,00

2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b)

0,00

0,00

3. Aflossingen

12,10

12,10

4. Netto nieuw aan te trekken vaste schuld (3)

12,10

12,10

Rente risiconorm

5. Stand van de begroting per 1 januari

344

344

6. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentages

20,00%

20,00%

7. Rente risiconorm

68,80

68,80

Toets rente risiconorm

8. Rente risiconorm (7)

68,80

68,80

9. Renterisico op vaste schuld (4)

12,10

12,10

10. Ruimte (+) / Overschrijding (-) (7-4)

56,70

56,70

In 2019 is ruimschoots voldaan aan de rente risiconorm.

Kredietrisicobeheer

Uitzettingen kunnen op grond van de Wet Fido en het treasurystatuut slechts plaatsvinden uit hoofde van de uitvoering van een publieke taak. Daarnaast vinden uitzettingen alleen plaats bij Nederlandse overheidsinstellingen en financiële instellingen met een kredietwaardigheid van een A1-rating en/of AA-rating. In het volgende overzicht is de samenstelling van de lening portefeuille u/g weergegeven:

(bedragen x €1)

Uitzettingen

Rentepercentage

Bedrag per 31-12-2019

NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer

4%

16.923.780

NV Sportbedrijf Deventer

2,12 - 4%

13.684.524

NV Wonen boven winkels

geen

74.076

Vitens NV

4%

247.618

Leningen energieaanpas woningen

geen

200.000

Go Ahead Eagles

4%

4.069.412

Woningabonnement

5%

417.260

Deventer Hockey Vereniging (lening zonnepanelen)

5%

26.202

Lening vereniging van eigenaren

5%

800.000

Totaal

36.442.873