Algemene aspecten

  • De gemeente heeft de beschikking over alle vastgestelde jaarrekeningen 2018 van de verbonden partijen (met uitzondering van de NV Deventer Schouwburg - zie daartoe informatie bij de paragraaf "ontwikkelingen en conclusies" en de informatie bij paragraaf "financiële risico's schouwburg") .
  • Een groot aantal verbonden partijen heeft ook een begroting 2020 (en meerjarenbegroting) beschikbaar. Voor wat betreft de gemeenschappelijke regelingen zijn die documenten reeds aan de gemeenteraad beschikbaar gesteld en heeft dat in sommige gevallen tot het een zienswijze geleid (PlusOV en RSJ). Jaarrekeningen 2018 van gemeenschappelijke regelingen zijn ter kennisname aan de gemeenteraad gebracht.
  • Indien daartoe aanleiding was werd / is wordt de gemeenteraad met afzonderlijke raadmededelingen of in kwartaal rapportages geïnformeerd over actuele (financiële) ontwikkelingen bij verbonden partijen.
  • Per verbonden partij wordt in deze paragraaf inzicht gegeven in het publiek - en financieel belang van de gemeente en wordt aandacht besteed aan het financieel risico en actuele ontwikkelingen. Uitgangspunt is dat de verbonden partij zelf zorgt voor borging van haar financiële risico's middels een weerstandsvermogen.  Dit om te voorkomen dat deelnemende gemeenten in verbonden partijen eventuele ongedekte financiële nadelen moeten bekostigen.
  • Met een raadmededeling van 28-05-2019 is de gemeenteraad geïnformeerd over een evaluatie van de gemeenschappelijke regelingen in de regio IJsselland. Daarin werden antwoord gegeven op twee hoofdvragen, namelijk 1. Voorziet de betreffende verbonden partij op een effectieve en efficiënte wijze in de behartiging van het publiek belang en 2. Hoe vindt sturen, beheersen, het houden van toezicht en de verantwoording plaats en zijn daarin aanpassingen gewenst? Met een stoplichten model voor aangegeven indicatoren werd aangegeven wat de stand van zaken is van de GR-en. Uit de evaluatie blijkt de zorg over de financiën van de RSJ (regionaal Servicebureau Jeugdzorg IJsselland). Reden waarom de gemeenteraad bij zowel de begroting 2019 als 2020 een zienswijze heeft ingediend bij het bestuur van de RSJ. In het voorjaar van 2020 wordt de evaluatie van de overige verbonden partijen afgerond waarover vervolgens de gemeenteraad met een raadmededeling zal worden geïnformeerd.  Gelijktijdig wordt een Uitvoeringsnota Verbonden partijen uitgewerkt, waarin voor het college en het ambtelijk apparaat de rollen van aandeelhouder, opdrachtgever / subsidiegever verduidelijkt worden en de wijze waarop interne afstemming en samenwerking plaatsvindt. De uitvoeringsnota gaat ook in op sturing en beheersing van de verbonden partijen vanuit de eerder genoemde rollen waaronder ook een aanzet voor het inrichten van situationeel toezicht en betrokkenheid inzake de verbonden partijen. De Uitvoeringsnota wordt tegelijk met het evaluatierapport Verbonden Partijen met een raadmededeling ter informatie aan de raad gebracht.
  • Met een raadmededeling van 19-6-2019 is terugkoppeling gegeven over de stand van zaken van uitvoering van de motie van 7-11-2018 over regionale samenwerking. In die motie wordt het college gevraagd een evaluatie van de gemeenschappelijke regelingen IJsselland aan te bieden (zie voorgaande punt) en is de griffie de opdracht gegeven om in samenwerking met andere gemeenten in de regio IJsselland een conferentie rond regionale democratie te organiseren. In de raadmededeling is aangegeven welke vervolgacties er zijn.
  • In 2020 wordt een digitaal toegankelijk dossier voor de gemeenteraad aangemaakt waarin planning- en control documenten en governance documenten van verbonden partijen zijn in te zien.  

Specifieke aspecten

  • Met ingang van 1-1-2019 is de gemeenschappelijke regeling RecreatieGemeenschap Salland geliquideerd. Gelijktijdig zijn de gemeenten Olst-Wijhe, Raalte en Deventer een gezamenlijke beheerorganisatie gestart voor instandhouding van de fiets- en wandelroutenetwerken inclusief de bijbehorende routevoorzieningen.
  • In 2019 is door het bestuur van Dataland het besluit genomen de activiteiten van de onderneming uiterlijk eind december 2021 te hebben overgedragen of afgebouwd zodat het daarna kan worden geliquideerd. Met de komst van de Landelijke Voorziening WOZ in 2017 is informatie over de WOZ-waarde van woningen gratis beschikbaar gekomen  en is het gebruik van de Vastgoedscanner van Dataland enorm teruggelopen c.q. overbodig.
  • Op 11-4-2019 hebben de aandeelhoudersvergaderingen van de vijf tijdelijke juridische entiteiten die zijn opgericht bij de verkoop van de aandelen Essent: CBL Vennootschap BV, CSV Amsterdam BV, Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV, Verkoop Vennootschap BV en Vordering op Enexis BV besloten het juridische construct van de vijf entiteiten te vereenvoudigen, verder uit te werken en daarvoor nadere besluitvorming aan de aandeelhoudersvergaderingen voor te leggen. Mogelijk zijn alle entiteiten m.i.v. 2021 geliquideerd.
  • De gemeente Deventer heeft in 2019 haar aandelen in Wonen Boven Winkels NV (50%) verkocht aan Wonen Boven Winkels BV (100% dochteronderneming van Woonbedrijf Ieder1). Bij de voorjaarsnota 2019 heeft de raad daartoe besloten. Daarmee is 50% van het eigen vermogen, een bedrag van €1,0 miljoen, terug gekomen naar de gemeente. Bij de voorjaarsnota 2019 is besloten de vrijgekomen middelen te storten in een nieuw te vormen reserve wonen binnenstad en daarmee te reserveren voor investeringen in de binnenstad om hier een aantrekkelijker woongebied en verblijfsgebied voor binnenstad bezoekers van te maken. Een voorbeeldproject kan zijn de Stadshof. Een voorstel wordt verder uitgewerkt en in 2020 ter besluitvorming voorgelegd aan de Raad.
  • Afvalinzamelingsbedrijf Circulus-Berkel BV (verbonden partij van de gemeente Deventer) heeft een nieuwe milieustraat (Cleantech Centre Deventer) gerealiseerd aan de Westfalenstraat in Deventer en in maart 2020 in gebruik genomen. Circulus-Berkel en HGB (het Groenbedrijf) realiseren tevens gezamenlijke huisvesting aan de Westfalenstraat. Ook komt er een plek voor kringloopgoederen. Het betekent dat inwoners en bedrijven hun restafval, grondstoffen en herbruikbare goederen op één plek kunnen aanbieden.
  • In februari 2019 is de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 “Samen werken aan veiligheid” van de Veiligheidsregio IJsselland vastgesteld. De beleidsagenda is opgesteld samen met medewerkers en vertegenwoordigers van gemeenteraden, bestuur en veiligheidspartners.
  • Met een raadmededeling van 19-2-1019 is de gemeenteraad geïnformeerd over de door het Algemeen Bestuur van de GGD vastgestelde Agenda Publieke Gezondheid 2019-2023 “Beweging vanuit eigen regie” waarin de GGD aangeeft op welke wijze zij de gezondheid van de bewoners van de 11 gemeenten in IJsselland wil bevorderen. Na vaststelling van de Agenda Publieke Gezondheid in het Algemeen Bestuur van de GGD IJsselland in maart 2019, wordt door de GGD een uitvoeringsplan met financiële paragraaf gemaakt. De beleidsagenda kent doorwerking naar de begroting 2020. Concrete uitwerking van thema’s van de beleidsagenda gebeurt in jaarplannen van 2020. Dan wordt duidelijk welke dienstverlening per gemeente wordt geleverd.
  • Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer geactualiseerd. Aanleiding voor het vervroegd actualiseren van de strategische visie is het nieuwe Meedoen Sportbeleid 2020-2030 “Samen sporten maakt sterk”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en vernieuwde inzichten van de nieuwe directeur.  
  • Naast het verzoek om aanvullende financiering, heeft NV Schouwburg een verzoek ingediend voor eenmalige subsidie (RM 22/5/2019). Nu in november 2019 het rapport Ebben over de financiën van de schouwburg is opgeleverd , is de interim-directeur van de schouwburg verzocht te beoordelen of er gewijzigde subsidieaanvragen moeten worden ingediend. Het college neemt die aanvragen vervolgend in behandeling en legt daarover voorstellen aan de gemeenteraad voor..
  • In de aandeelhoudersvergadering van 27 juni 2019 van de NV Bergkwartier is besloten 50% van het achterstallig dividend, zijnde €632.252 (voor Deventer €102.000) uit te betalen. Tevens is in die vergadering een meerjarig perspectief toegelicht en ter kennis van de aandeelhouders gebracht. Daaruit blijkt dat vanaf 2019 weer regulier dividend kan worden uitgekeerd, jaarlijks €475.000 (Deventer €77.000). In de Voorjaarsnota 2019 van de gemeente is hiermee al rekening gehouden. Het meerjarige perspectief beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2023, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het achterstallig dividend.
  • Vanaf 2016 is de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer door een wetswijziging, alleen al wegens haar NV-vorm,  vennootschapsbelastingplichtig. Reden om toekomstopties uit te werken. Los van het vraagstuk inzake vennootschapsbelasting is er behoefte over de toekomstige positie van het cultureel maatschappelijk vastgoed van de NV na te denken en daarover besluitvorming voor te leggen. Voor de zomer hoopt het college dit onderzoek af te ronden en daarna voor te leggen aan de gemeenteraad.
  • De NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer heeft in 2018 de nieuwbouw bibliotheek opgeleverd en het gebouw is in de tweede helft van 2018 in gebruik genomen. De realisering van De Viking vindt in het voorjaar van 2020 plaats.
  • Voor de aanstaande leegstand in het Cultureel Centrum (wegens het vertrek van het Filmhuis en de leegstaande vierkante meters van  KunstCircuit) zal de gemeente in samenspraak met de NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer toekomstopties presenteren.
  • De toekomst van NV Luchthaven Teuge is onzeker geworden wegens besluitvorming over de vliegroutes van Lelystad Airport.  Eén van de vliegroutes gaat over luchthaven Teuge waardoor het Nationaal Para centrum mogelijk noodgedwongen moet verhuizen. Daardoor verdwijnt mogelijk 50% van de inkomsten van de luchthaven. Bij brief van 22-2-2019 heeft de Minister met een Kamerbrief kenbaar gemaakt dat op 25-1-2019 maatwerk afspraken zijn vastgelegd tussen het ministerie, luchtverkeersleiding Nederland, Commando Luchtstrijdkrachten, Lelystad Airport, NV Luchthaven Teuge en het Para centrum over de periode tot aan herziening van het luchtruim. waardoor er gesprongen kan blijven in de afgesproken tijdblokken.
  • In 2018 heeft Bank BNG besloten het dividendpercentage op te hogen van 37,5% naar 50%. In 2018 bij 3e kwartaalrapportage en aanvullend in de 1e kwartaalrapportage 2019 is een structurele verhoging van het dividend van € 490.000 meegenomen in de gemeente begroting. Daarmee wordt de totale raming in het meerjarige perspectief van het dividend van BNG € 830.000 afgerond
  • KonnecteD werkt aan een nieuw Ondernemingsplan waarin het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werkleer bedrijf voor het uitvoeren van de ParticipatieWet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de ParticipatieWet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd.
  • De zienswijze van Deventer op de primaire begroting 2020 van de RSJ heeft samen met de kanttekeningen van andere gemeenten ertoe geleid dat het RSJ een gewijzigde begroting heeft opgesteld, die in september 2019 is vastgesteld. In deze begroting is in meerjarenperspectief een verlaging van de gemeentelijke bijdrage zichtbaar, doordat deze gewijzigde begroting uit gaat van een inzet van vaste formatie per 1 juli 2020 (ipv inhuur).
  • Op 3 juli 2019 heeft de gemeenteraad het college verzocht een zienswijze op de begroting 2020 van PlusOV in te dienen. De zienswijze houdt in dat de gemeente Deventer alleen kan instemmen met de ontwerpbegroting als deze op 2 punten wordt gewijzigd: I. niet opnemen van de structurele formatie-uitbreiding omdat de structurele noodzaak onvoldoende is onderbouwd; II. niet opnemen van de vorming van de reserve van €1,2 miljoen gezien het gegeven dat er op dat moment nog geen besluit was genomen over de uittrede som. PlusOV heeft naar aanleiding van de zienswijze van Deventer en andere gemeenten de begroting aangepast, waarin bovenstaande punten zijn verwerkt. De gewijzigde begroting is in juli 2019 door het bestuur vastgesteld.
  • Op 19 juni is de gemeentelijke Gezondheidsnota 2019-2022 vastgesteld. De gezondheidsnota is een coproductie van de gemeente Deventer, de GGD IJsselland en een grote diversiteit aan partners in Deventer. In bijeenkomsten en interviews met onder andere raadsleden, beleidsadviseurs, de ASDD en professionals uit zorg en welzijn, is nagegaan wat de voornaamste gezondheidsuitdagingen zijn in Deventer.
  • Vanwege veranderingen in de archiefwet en de visie van het rijk op de regionale historische centra staat vast dat het rijk uit de GR HCO zal treden. Wel blijft het Rijk duurzaam verbonden met de regionale historische centra vanwege de papieren archieven. Hierbij is een juridische constructie nodig om de financiering door het Rijk te regelen. In 2020 zal dit nader worden uitgewerkt.